HSB är vinnare av utmärkelsen Sveriges grönaste varumärke i kategorin Nyproduktion av bostäder. Samtidigt tappar branschen i undersökningen jämfört med andra områden.
Strategiföretaget Differ har sedan 2008 genomfört undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke, som mäter attityder och trender för hur konsumenter ser på hållbarhet. 1 000 konsumenter i åldrarna 15-75 år har svarat på frågor kring miljö och hållbarhet och gett sin syn på varumärken i tretton utvalda branscher, bland annat nyproduktion av bostäder.
Byggbranschen minskade mest av alla i upplevd grönhet jämfört med 2022, och har tappat från en femteplats och ligger nu på plats 10. Nya krav på att nybyggen behöver redovisa utsläpp och en skakig bostadsmarknad har resulterat i mycket publicitet under året som kan ha påverkat konsumenternas åsikter, enligt en analys i undersökningen.
HSB tar återigen förstaplatsen i kategorin Nyproduktion av bostäder, i hård konkurrens med Riksbyggen. Sex andra bolag, bland andra Skanska, Peab och JM, fanns också med bland urvalet.
– Jätteroligt och viktigt för oss på HSB att vi behåller det här förtroendet. Vi fortsätter att jobba hårt mot vårt mål att bli verkligt hållbara i alla led och att lösa de utmaningar vi står inför, kommenterar Maria Qvillberg, hållbarhetsansvarig nyproduktion.
HSB har som mål att nyproduktionen ska vara verkligt hållbar i alla sina processer år 2045. De två nyproduktionsbolagen HSB ProjektPartner och HSB Bostad har antagit en strategisk hållbarhetsplan med mål inom samtliga hållbarhetsområden. Dessutom har man infört ett eget maxtak för klimatpåverkan som gäller alla nyproduktionsprojekt.