Världens största hotelloperatör, Accor, inleder en ordentlig satsning på expansion i Norden. Startskott för satsningen är öppnandet av Nordens första all seasons-hotell vid Järva Krog i Stockholm som invigdes den 15 juni.
??Idag har Accor 22 hotell i Sverige, men siktar på att på att utöka verksamheten till cirka 60 hotell i Norden under de kommande fem till sju åren. Fokus ligger på storstäderna Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors.
I Accors verksamhet ingår 17 olika varumärken. Av dessa finns idag fyra representerade i Sverige – ibis, Novoltel, Formule 1 och all seasons. I den nya Nordensatsningen ingår att etablera fler varumärken.
– Accors varumärken passar bra för den nordiska marknaden, berättar Pascal Localtelli, Accors nytillträdde Nordenchef. De kommande åren planerar vi att etablera fler varumärken här i Norden, till exempel Sofitel, Pullman och Mercure. Genom att satsa på franchising och management-kontrakt kommer vi att kunna växa i snabb takt.
Det nu invigda all seasons-hotellet är tydligt positionerat enligt Accors varumärkeslinje. Där kännetecknas all seasons av prisvärda trestjärniga hotell med hög kvalitet. All Seasons växer snabbt i Europa och även i Norden kommer det att bli fler all seasons-hotell i framtiden:
– Den nordiska marknaden har stor öppenhet och nyfikenhet för nya varumärken och ekonomihotell i kombination med hög kvalitet är efterfrågade här, säger Christophe Vanswieten, som ansvarar för Accor i norra Europa och även är varumärkesansvarig för all seasons.