Publicerat 15 november, 2015

Hon vill göra Värmland hett

För hemvändaren Josefin Knarrström Bergh är det lika mycket en plikt som överlevnadsfråga att vara med och bygga en bättre infrastruktur i Karlstad.

Josefin Knarrström Bergh har en aura av punk. Ja, så punkig man nu kan vara som vd för ett fastighetsbolag i miljardklassen. Men när hon pratar entusiastiskt om konsumtionsfria stadsytor och om hur hon vill fylla staden med små, genuina verksamheter istället för de etablerade handelskedjorna så kan man ana att hon smider nytänkande och modiga visioner. Att hon samlar på färgstarka graffitibilder i sitt Instagram-flöde antyder samma sak.

[ Annons ]

På höga klackar genom ett Karlstad som badar i väldoft från Löfbergs kafferosteri sneddar hon raskt över gatorna, och kliver hellre över betongsuggor som står i hennes väg än går runt dem.

– Jag har alltid velat gå min egen väg, inleder hon när hon ska summera hur karriären blivit som den har blivit, och kisar mot solen.
De 32 första åren av sitt liv har hon medvetet hållit sig borta från familjeföretaget, mån om att stå på egna ben. Istället har hon fyllt sitt cv med erfarenheter som opalletare i Australien, marknadschef hos Alcro Beckers och jobb inom reklambranschen. Men efter ett varv runt jorden under ett sabbatsår med ”killen” bestämde hon sig till slut ändå för att slå sig ner i vd-stolen på Älvgatan i
Karlstad.

– Jag har aldrig haft någon plan på att jag ska jobba i familjeföretaget. Pappa hade helt enkelt väldigt bra tajming när han ringde och ställde frågan samtidigt som vi bodde i Stockholm och suckade över att vi inte kunde hitta ett hus på vettigt avstånd från innerstaden. Vi bestämde oss för att ge det ett år och testa, berättar Josefin Knarrström Bergh.

josefineinlagg2På taket till en av fastigheterna mitt i Karlstad bygger Wermlands Invest en park med lekplats. – Hyresgästerna ville ha något grönskande. Vi fuskar lite med konstgräs, men det blir fint ändå, säger Josefin Knarrström Bergh, här med kollegorna Mats Carlsson och Oscar Öhman. Foto: Lisa Olaison

Samma dag som hon officiellt stämplade in på sitt nya jobb åkte den gamla skolans regelbok i papperskorgen. Hon bestämde sig för att bilda sin egen uppfattning om allt som hamnade på hennes bord, och att göra saker på sitt eget sätt. Startsträckan blev kort. Första året föddes dottern, men för att inte spilla tid passade hon på att studera byggplanering och bygglovshandläggning vid varje tillfälle som hon hade händerna fria.

Pappa Hans Bergh som grundade företaget finns i bakgrunden som ett givet stöd. Även om han själv skämtsamt säger att han numera bidrar med leveranser av färskt bröd till företagets gemensamma frukost varje morgon, och lite allmänt tyckande om finishen på färdigställda projekt.

Jag insåg snabbt att det är en tidskrävande bransch och jag har inte direkt gott om tålamod. Jag kompenserar med att vara envis.

Det har gått fyra och ett halvt år sedan Josefin Knarrström Bergh blev vd. Med tiden har målbilden klarnat. Hon vet vad hon vill att bolaget ska vara med och uträtta på vägen mot hennes drömmars Karlstad.

– Jag vill utnyttja stadens ytor bättre för att hitta fler publika platser att vistas på, platser som inte nödvändigtvis är kommersiella. Jag vill skapa förutsättningar för folkflöden utifrån alla medborgares olika dygnsrytmer.

Bolag: Wermlands Invest AB

Grundat: Slutet av 1970-talet.

Ort: Karlstad

Marknadsvärde: Cirka 1 miljard kronor.

Innehav: Lika stor andel bostäder och kommersiella lokaler, merparten i centrala Karlstad. Totalt cirka 75?000 kvadratmeter.

josefineinlagg
Små och unika verksamheter är den kategori av hyresgäster som Josefin Knarrström Bergh vill se fler av i innerstaden. Robin Johansson, skomakare i andra generation, har hyrt sin butik i fyra år. Foto: Lisa Olaison

Wermlands Invest har tillsammans med flera andra fastighetsägare i samarbete med kommunen byggt om trottoarerna på Östra Torggatan och försett dem med markvärme i samband med ombyggnationer av butikslokaler. Projektet lyfte hela stråket och flera hyresgäster fick möjlighet att börja med uteserveringar. Nästa punkt på agendan för samverkan mellan ortens aktörer är att få bukt med trafiksituationen.

– Den största utmaningen är att hantera tillgängligheten till Karlstad. Folk vill strosa i staden, men bilen måste också få ta plats. Vi har kommit en bit men måste se över trafik- och parkeringsledningssystemet.

Ett konkret exempel dyker upp när vi stannar till utanför en skomakare i andra generation, som huserar i en av Wermlands Invests butikslokaler i centrala Karlstad. Josefin Knarrström Bergh pekar på tre upptagna parkeringsfickor framför butiken.

– Här är det nästan alltid fullt. Vi är flera aktörer i staden som skulle vilja se att man bytte till fler korttidsparkeringsplatser i gatuläge som man får stå på i 15 minuter istället.

Hon pekar med hela handen mot ett parkeringshus tvärs över gatan.

– Vem vill köra upp flera våningar och betala för att ställa bilen en hel timme för att springa in här och hämta ett par färdiglagade skor på fem minuter? Det är knökfullt på alla parkeringsplatser i staden på helgerna, och då är risken att folk hellre åker till ett handelsområde utanför staden. Jag är övertygad om att de här sakerna går att lösa.

Vi knallar vidare till nästa plats där fotografen vill ta bilder.

– Vilket tåg kom du med? frågar Josefin Knarrström Bergh helt apropå.

Hennes stenkoll på tågtidtabellen avslöjar att det inte bara är trafiksituationen inne i stadskärnan som håller henne vaken om nätterna. En intensiv redogörelse för restider, antal avgångar och vilka möjligheter som skulle öppnas upp om snabbtågen blev verklighet i Sverige följer. För Josefin Knarrström Bergh är det självklart att man ska kunna bo i Karlstad men jobba någon annanstans en del av sin tid.

Staden ligger mitt i den så kallade tillväxtkorridoren – en sträcka mellan Stockholm och Oslo där en tredjedel av Sveriges befolkning bor, men där inflödet av kompetens och nya invånare hämmas av bristande infrastruktur. Josefin Knarrström Bergh slår fast att det helt enkelt är en överlevnadsstrategi för bolaget att engagera sig i frågan.

– Fastigheter har en fast placering och därför blir tillgänglighet via infrastruktur en av de viktigaste faktorerna för tillväxt i en region.

Får du gehör för dina visioner?

– Ja, kommunen är öppen för dialog och samarbete.

Josefin Knarrström Bergh

Ålder: 37.

Född: Karlstad.

Bor: I villa på Marieberg.

Utbildning: Finansiell ekonomi på Handels i Göteborg och marknadsföring på Stockholms universitet.

Familj: Sambon Martin och två gemensamma barn, 4 och 6 år gamla.

Aktuell: Med nytt varumärke för Wermlands Invest.

– Vi kan tycka lite olika saker, men det är viktigt att man lägger tiden på att hitta en bra minsta gemensam nämnare för vartåt man vill. Vi vill vara med och investera, men det måste handla om bra saker som är hållbara på lång sikt. Ska vi göra något ska vi göra det ordentligt. Eftersom vi är på plats i vårt marknadsområde måste vi ju också leva med vad vi gör här.Kommunen bjuder med jämna mellanrum in till fastighetsdagar för Karlstads verksamma aktörer.

Nu i höst sjösätter Josefin Knarrström Bergh en ny varumärkesstrategi för bolaget. Loggan från 1980-talet ska uppdateras. Företagets pågående projekt i staden ska visualiseras mot förbipasserande Karlstadsbor genom illustrativa byggplank och vepor. Den som vill etablera sig i staden eller byta lokaler ska mötas av en fräsch och aktuell webbplats. Hållbarhetsarbetet ska ses över och kommuniceras ut.

Ingen ska förbli ovetandes om vilka Wermlands Invest är. Varför är det viktigt?

– Vi står för kvalitet och är inte billigast i staden. Därmed blir det viktigare att vi kan värderas utifrån vårt varumärke när det finns fler duktiga aktörer att konkurrera med, särskilt när det handlar om lokalhyresgäster.

Nu när arbetskraften börjar återvända från Norge, är det viktigt att också bli en synlig och attraktiv arbetsgivare menar Josefin Knarrström Bergh.

Fastighetsbranschen gör så mycket bra saker, men är inte särskilt kommunikativ. Vi vill visa att vi har en vilja att utvecklas gemensamt och att vi alltid är redo att göra förbättringar för kunden som är vår viktigaste tillgång.

Och vem är drömkunden?

– De stora kedjorna är ju säkra och bra, men det är ändå inte fler sådana jag ser framför mig i våra lokaler. Jag vill ha fler små, unika och genuina hyresgäster.

Tillbaka på kontoret möts vi av en två meter hög inramad fallskärmsduk – naturligtvis föreställandes en punkare.

 

Favoriten: ”Punkaren får mig att våga tänka modigt”

– Jag ville bara ha den här (se bild nedan), och den har följt med mig genom alla mina boenden. Den ger mig hemkänsla. Nu har den fått flytta in på kontoret, och där fungerar den som en påminnelse om att våga tänka modigt och utanför ramen.Som liten blev Josefin Knarrström Bergh och hennes syskon ofta medsläpade på olika konstutställningar av sin mamma. En gång krävdes lite extra övertalning, och hon blev därför lovad att hon skulle få välja ut sitt allra första egna konstverk. Efter att ha sett livs levande punkare på Piccadilly Circus under en semester i London föll hon direkt. Det blev en semiabstrakt punkare, målad på en asymmetrisk fallskärmsduk av en fransk konstnär.

josefinepunkaren

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]