Fokus kvarstår på den svenska marknaden, samtidigt som man tittar på en expansion av HomeQs lösning genom Schibsteds nordiska marknadsplatser.
HomeQ, som grundades 2016, är idag en av Sveriges största marknadsplatser för förstahandslägenheter med flera av landets största bostadsbolag anslutna till plattformen och över 900 000 registrerade bostadssökande.
Med mer resurser kommer Schibsted att investera för att öka produktutvecklingen med målet att göra HomeQs tjänst ännu mer attraktiv för bostadssökande och hyresvärdar.
– Schibsted har alltid varit ett av de naturliga långsiktiga hemmen för HomeQ, med bra synergier såväl som en spännande möjlig nordisk resa. Vi ser verkligen fram emot nästa kapitel i vår berättelse, särskilt eftersom den kommer att skrivas tillsammans med en strategisk ägare som vi verkligen klickat med, säger Hedi Kurda, VD och grundare av HomeQ.
Denna affär innebär att ännu fler människor kommer få ett enklare bostadsletande, samtidigt som den öppnar för internationell expansion av HomeQs lösning genom Schibsteds marknadsplatser i Norge och Finland.
HomeQ kommer att öka rekryteringen under 2024 och fortsatt drivas som ett eget bolag med nuvarande ledningsgrupp som stannar kvar och leder företaget.
För Schibsteds del får man nu tillgång till en central aktör på den svenska förstahandsmarknaden, vilket saknats tidigare.
– När HomeQ och deras duktiga team nu blir en del av Schibstedfamiljen tar vi ett viktigt steg för att göra förstahandskontrakt på hyresmarknaden mer tillgängliga. Det hjälper oss att skapa en bättre tjänst för hyresgäster såväl som hyresvärdar, säger Kjersti Høklingen, chef för enheten Real Estate inom Schibsted Nordic Marketplaces.