Ett nytt företag som flyttar in kan ställa hårdare krav på säkerheten. Det är inte alltid solklart vem som ska stå för notan – hyresgäst eller fastighetsägare. Då är det bra med lösningar som gör det lätt att flytta upp en säkerhetsklass.
Publicerat 24 juni, 2013

Hitta de flexibla lösningarna för säkerhet

Ett nytt företag som flyttar in kan ställa hårdare krav på säkerheten. Det är inte alltid solklart vem som ska stå för notan – hyresgäst eller fastighetsägare. Då är det bra med lösningar som gör det lätt att flytta upp en säkerhetsklass.

Antalet anmälda inbrott i butik och kontor har minskat drastiskt. Enligt BRÅ:s statistik anmäldes 10?113 inbrott i kontorslokaler 2002, tio år senare har antalet anmälda inbrott minskat till 3 233. För butikslokaler är motsvarande siffror 7?874 (2002) mot 4?448 (2012).

[ Annons ]

Det kan finnas många förklaringar. Men skärpta krav på olika typer av säkerhetslösningar är naturligvis bidragande.

Lokalhyresgästen har ofta krav från sitt försäkringsbolag på höjd säkerhetsklass. Det kan också handla om myndighetskrav på nödutrustning, utrymningsvägar och liknande. Det är dock inte alltid självklart vem som ska stå för kostnaden.

Klicka på bilden för att öppna som en pdf.
Klicka på bilden för att öppna som en pdf.

– Som fastighetsägare kan man höja sitt attraktionsvärde genom att redan från början ta höjd för nya, tuffare krav, säger Bo Jonasson, försäljningschef på säkerhetsföretaget Swesafe i Stockholm.

Även om det inte är motiverat att installera en viss säkerhetslösning i nuläget, kan man göra det enkelt för en ny hyresgäst med andra krav.

– Tyvärr kopplas vi säkerhetsleverantörer ofta in för sent. Följden blir att man blir tvungen att dra utanpåliggande kablar och stöka med takplattor som redan är på plats, säger Bo Jonasson.

När ett passersystem redan är installerat i huset är den enklaste lösningen att den nya hyresgästen ansluter sig till samma system för tillträde till de egna lokalerna. Fastighetsägaren kan då ta ut en avgift för att hantera korten.

– Men ibland vill fastighetsägaren av olika skäl inte blanda in andra i systemet. Se då till att synka så att de båda systemen använder samma lästeknik för att läsa av korten. På så vis slipper medarbeterna ha två olika kort för att komma in på jobbet, säger Bo Jonasson.

Det är dessvärre inte helt ovanligt att  larmöverföringen till larmcentral i en hel fastighet är bortkopplat av misstag.

– En stor del av larmsystemen i Sverige är anslutna till det analoga telesystemet. Inte sällan får nån ekonom syn på kostnaden för ett abonnemang som ingen använder, säger upp det – vips så finns det ingen som tar emot ett eventuellt larm, säger Bo Jonasson.

Vid nyinstallation av larmsystem, enligt de nya reglerna SSF 130 utgåva 8, ska överföringen vara övervakad. Det innebär att larmcentralen känner av om det blir fel på överföringen.

Bo Jonasson påminner om att alltid använda en certifierad installatör och se till att det finns ett serviceavtal för säkerhetsinstallationerna. Ett lika viktigt tips är att välja ett säkerhetssystem som flera installatörer kan arbeta med.

Annars är det bara att tacka och ta emot när fakturorna rusar i höjden framöver.

 

Säkerhet alltid på schemat i Sickla

Visst kan det löna sig att satsa på säkerhet. Säkerhetscertifiering av butiker ger Atrium Ljungberg konkurrensfördelar.

Att rondering och bevakning av väktare ingår i hyran är den gängse lösningen i de flesta centrumanläggningar. Men i Sickla Köpkvarter ingår dessutom ett utbildningsprogram och säkerhetscertifiering av anställda i alla butiker.

– Det är ofta ung personal som byts ut med jämna mellanrum i butikerna så vi har flera utbildningstillfällen varje år. Det handlar om ganska basala saker som hur man ska agera vid snatteri eller stöld, säger Susanne Åhlén som är marknadsområdeschef för Sickla Köpkvarter i Nacka, Stockholm.

Utbildningen bjuder fastighetsägaren Atrium Ljungberg  på.

– Vi ser det som ett långsiktigt relationsskapande med våra kunder. Fler undersökningar visar också att just trygghet är viktigt för var man väljer att handla. Att skapa en trygg och säker miljö är givetvis en ekonomisk vinst för både oss och våra hyresgäster. Så visst är det en konkurrensfördel, säger Susanne Åhlén.

Flyttar det in en butik som kräver högre säkerhetsklass är det upp till hyresgästen att lösa det praktiska, som att byta till säkerhetsglas och att montera jalusier.

– Vi tar så klart en aktiv roll i processen. Men vårt ansvar är framför allt att välja rätt ställe att etablera butiken på, säger Susanne Åhlén.

Brandsäkerheten styrs till stora delar av myndighetskrav, som att det med jämna mellanrum ska göras ronderingar och kontroll av larmsystem. Men Fredrik Ek, med titeln floormanager, berättar att han därutöver försöker att arbeta proaktivt.

Mycket handlar om att se till att butikerna inte ställer ut brännbart material på lastkajer eller blockerar nödutgångar.

Upplevs det inte som tjatigt?

– Nä, det handlar ju inte om att vi går runt och gnäller, utan mer om att informera om vilka lagar och regler som gäller. Och inte minst att det gäller deras egna säkerhet också, säger Fredrik Ek.

Fotnot:  För sitt säkerhetsarbete i Sickla Köpkvarter  fick Atrium Ljungberg priset som Årets säkerhetslösning på Retail Awards 2009.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]