Kristinehamns kommun tänkte utanför boxen när de ville sälja delar av delar av fastigheten Gustafsviks herrgårdspark. Efter en annons på Tinder hittades en köpare i Nederländerna.
Förhoppningen från kommunens sida var att hitta en köpare som ville vidareutveckla området och ta vara på platsens rika historia. Därför sjösatte kommunen en Tinderkampanj, där man personifierade fastigheten: Gustaf S. Vik.
Myriam Graeve-Rutte från Nederländerna svarade på kontaktannonsen och vann budgivningen. Slutpriset landade på 3 995 000 kronor, vilket är nästan en miljon kronor över utgångspriset.
Johanna Ivarsson, mark- och exploateringshandläggare på Kristinehamns kommun, har varit med under hela processen.
– Det känns jätteroligt! Hela kampanjen blev väldigt lyckad och vi har också haft en väldigt bra säljprocess. Det känns extra roligt att personen som lämnade in det vinnande budet har visat ett stort engagemang för att vidareutveckla och ta hand om området kring Gustafsviks herrgårdspark.
I en personligt skriven text förklarade ”Gustaf” vad han sökte och beskrev samtidigt hur hans liv har sett ut och vilka lärdomar han har kunnat ta med sig. En berättelse som fångade Myriam Graeve-Ruttes uppmärksamhet.
– Jag såg annonsen på nätet och det första som slog mig när jag såg bilderna var att byggnaderna var så speciella med färgerna, formerna och materialen. Det var något annat än den klassiska röda stugan med vita knutar. Det kändes som en personlig inbjudan att åka och titta på den, säger Myriam Graeve-Rutte.
Parken kommer att behållas som den som den är, och vara öppen för allmänheten vid särskilda tillfällen.
– Insidan av byggnaderna kommer att behöva omfattande renovering men jag kommer försöka bevara så mycket som möjligt av Gustafsviks identitet, säger Myriam Graeve-Rutte.