Publicerat 4 december, 2020

Helgtankar: Försök till digital bot och bättring

Denna vecka får redaktionschefen inte till kreativiteten på det digitala mötet och vänder sig till Riksbyggens vd Johanna Frelin för innovativa råd och dåd.

”2020 lärde vi oss att behärska digitala möten.”

En utsaga som upprepats så till förbannelse detta olycksaliga år att det blivit en sanning.

[ Annons ]

Problemet är bara att det inte fungerar alls.

Visst, om man med möte menar se på när någon drar igenom en powerpoint så är går det såklart alldeles utmärkt. Powerpoint är ju som bekant den moderna tidens cirkulationskuvert. Men som en plats där kreativa idéer får vingar – inte alls.

Eller så är det bara jag som vägrar följa min tid. En helt plausibel förklaring.

Men 2020 är inte slut. Än finns det tid för digital bot och bättring. För att få vägledning ringer jag Riksbyggens vd Johanna Frelin. Som vd för Tengboms fick hon utmärkelsen ”Årets innovativa ledarskap” för sin förmåga att ”utforska och anpassa ledarskapet och verksamheten till den nya globaliserade och digitaliserade arbetsmarknaden som växer fram.” Om någon kan hjälpa mig så är det hon. Och jag kan ju faktiskt sno lite av hennes tid eftersom vi idag tjongar ut den digitala versionen av vår intervju med henne som du läser här.

Så, hur gör du?

– Nä, det funkar ju inte. Rena beslutsmöten går ju bra att köra på Teams. Men kreativa möten ser helt annorlunda ut. I en kreativ miljö måste man prata när man tänker. Ska vi enbart ses digitalt kommer väldigt lite kreativitet komma ut, suckar Johanna Frelin.

Lite oväntat faktiskt. Jag ringde inte för att få vatten på min kvarn. Hon fortsätter:

– Kreativitet bygger på stark tillit, så att man vågar komma med något lite knasiga grejer. Det går inte att bygga det digitalt.

Men betyder det att kreativiteten satts på vänt under hela 2020?

– Nä, i företagsledningen har vi setts live varannan vecka.

Under coronasäkra former, skyndar hon sig att tillägga – som man måste detta olycksaliga år.

– Jag tänkte att det annars inte skulle gå att få den här gruppen, med ny chef och allt, att vara tillräckligt trygg och säker för att klara Riksbyggen ur den här pandemin. För det krävs det ju kreativitet.

Men om vi för ett ögonblick bortser från pandemin. Hur planerar man för kreativitet? För en vecka sedan ondgjorde jag mig kring hur mätsamhällets krav sätter käppar i hjulet för ”icke-vetandet”. Alltså de tankar man på förhand inte kan planera.

– Såklart att man behöver en plan för hur det ska gå till. Människor levererar bättre om man vet syftet och vad det ska leda till. Men om det är en strategiprocess på sju månader så brukar jag dela upp det i sprintar om en månad i taget. Annars blir det bara som ett utstakat räls där man märker inte när intressanta saker dyker upp, säger Johanna Frelin.

Hon betonar som sagt vikten av att känna sig trygg i processen. Känner jag mig trygg? Ja, förmodligen eftersom jag använder uttrycket ”fucka upp” i en fråga ställd till en vd på ett av de större bolagen i branschen. Vi talar alltså om behovet av lite anarki i den kreativa processen.

– Jo, det är en viktig metodik. Att på olika sätt tvinga sig till att hitta andra perspektiv, säger Johanna Frelin.

Men det kan också innebära att man inför gruppen förvandlas till den förgörande Shiva som dansar konferensbordet sönder och samman (fast glöm då inte att det också är Shiva som dansar för att göra plats åt andra världar). Det är alltså inte Riksbyggens vd som fuskflummar runt i hinduisk-filosofi här. Johanna Frelin fortsätter:

– Om det ska bli konstruktivt och leda framåt måste det finnas stor tillit. Om man är den som vänder på saker i en grupp där tillit inte finns, så vänder man sig mot gruppen.

Men hon har små trix för att få med gruppen. Som att bygga visioner, och till och med budgetar, i Lego.

– Det blir avslappnat, odramatiskt och skapar engagemang. Men det handlar också om att när man pysslar med händerna så blir man lite friare i tanken.

Men detta är en riskfylld bransch. Stora pengar står på spel, krångliga tvister är inte ovanliga och inte minst krävs det långsiktighet när man har med människors hem att göra. Förutsättningar som inte alltid främjar innovation. Det är tryggare att göra som man alltid gjort.

– Det är en bransch fylld av riskminimerare, det måste man förstå. Men det är olika hjärnhalvor som jobbar med kreativitet och kvalitet. Därför brukar jag vara tydlig med att vi just för stunden enbart jobbar med kreativitet. Resten av året kan vi ägna åt oss att skapa kvalitet. Men nu, under en timme behöver vi inte bekymra oss om det. Vi kommer inte att måla alla Riksbyggens hus rosa. Men vi kan låtsas.

Och nu ska jag låtsas som att allt är som vanligt och dansa bort helgen på ett svettigt dansgolv.

Erik Hörnkvist, redaktionschef

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]