Foto: Heimstaden
Publicerat 22 december, 2016

Heimstaden bemöter anklagelser om ”bluffakturor”

”Bluffakturor!” Hyresgästföreningen går ut hårt efter att Heimstaden valt att avisera förslaget om ny hyra direkt till sina hyresgäster. ”Felaktigt, dumt och desperat”, säger bolagets vd Patrik Halls om organisationens agerande.

Läget i årets hyresförhandlingar är minst sagt uppskruvat. Det senaste exemplet är från Uppsala, där förhandlingarna mellan Heimstaden och Hyresgästföreningen bröt samman förra veckan. Heimstaden valde då att direktavisera sina hyresgäster. I ett brev till hyresgästerna meddelas att hyran höjs med en procent från den 1 januari.

[ Annons ]

Svaret från Hyresgästföreningen lät inte vänta på sig: ”Heimstaden lurar hyresgäster med bluffakturor” menar Hyresgästföreningen region Aros-Gävles regionchef Johan Pelling i ett pressmeddelande.

Heimstadens vd Patrik Hall reagerar mycket starkt.

– Det är felaktigt, dumt och desperat.

Bakgrunden först:

I årets förhandlingar yrkade Heimstaden på 2,4 procents hyreshöjning för lägenheterna i Flogsta från den 1 januari, och 2,6 procent för studentrummen.

– Men de sista åren har förhandlingsklimatet blivit allt tuffare. Från Hyresgästföreningens sida tittar man inte ens på de kostnadsökningar vi redovisar, utan man har bara bestämt sig för en nivå för hela landet. Men taxor och kostnader är ju extremt lokala, säger Patrik Hall.

När parterna inte kommer överens finns det två val för hyresvärden att gå vidare. Antingen vänder man sig direkt till hyresnämnden för ett avgörande, eller låter man försöker man ingå en överenskommelse med varje enskild hyresgäst.

Heimstaden valde alltså den senare varianten.

Dels anser Patrik Hall att dagens system helt enkelt inte är konstruerat för att i skattefinansierade domstolar avgöra tusentals enskilda fall. Utan där ska rena konflikter hanteras.

– Då måste man ju först fråga hyresgästerna. Och väljer de att accepterar den nya hyran finns det ju ingen tvist, säger Patrik Hall

Han berättar också om hur bolaget några år sedan i Malmö gick direkt till hyresnämnden efter att hyresförhandlingen strandat.

– Vi blev totalt utskällda av våra hyresgäster. De förstod inte hur vi kunde gå direkt till domstol, med följden att de fick hem ett brunt kuvert med kallelse, utan att först ha frågat dem själva. Det var en väckarklocka.

Men att direktavisera varje enskild hyresgäst faller alltså inte i god jord hos hyresgästföreningen.

– Saker ska kallas vid dess rätta namn och att skicka ut avier med en ny hyra som inte är förhandlad, det är inget annat än en bluffaktura, säger Johan Pelling.

Ett uttalande som Patrik Hall reagerar mycket starkt på.

– Det är inga bluffakturor utan bara ett förslag om ny hyra.

Enligt Patrik Hall är man mycket noga med att tydligt informera om att det finns två val: Antingen betalar man hela beloppet och antar därmed den nya hyran. Eller så betala man bara in beloppet för den nuvarande hyran och kan då komma att kallas till hyresnämnden för ett avgörande.

– Och vi är mycket tydliga med att man inte riskerar att förlora sin lägenhet, Patrik Hall.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]