Sverige må vara Europas köpcentrumtätaste land med ett ständigt växande shoppingutbud. Men gammal är äldst – trots alla nykomlingar är det helst den 117 år gamla kedjan Åhléns som huvudstadsborna besöker.
Stockholmarna har utsett Mall of Scandinavia till bästa centrum i fem kategorier i Evimetrix årliga undersökning Stockholmarnas favoritcentrum.
– Att Mall of Scandinavia vinner alla fem kategorier som centrumet nominerats till, mindre än tre månader efter öppning, är ett fantastiskt fint erkännande och visar att vi verkligen förändrat normen för köpcentrum, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco.
Men besöksligan toppas för fjärde året i ordningen av en gammal gigant i Stockholms shoppinglandskap, nämligen Åhléns City.

En ny kategori för året är årets klättrare. Priset går till det centrum som haft den bästa utvecklingen av sitt Nöjd Kund Index – NKI. Mest av alla ökade Högdalen Centrum, följt av Haninge och Åkersberga Centrum.
Undersökningen är genomförd bland allmänheten i Storstockholm och ca 1 800 personer har uttalat sig om 47 centrumanläggningar.
Här är alla vinnare
Favoritcentrum totalt
- Mall of Scandinavia
- Täby centrum
- Nacka forum
Citygallerior
- NK
- Mood
- Åhlens
Stadsdelscentrum
- Liljeholmstorget
- Fältöversten
- Västermalmsgallerian
Kommun-/regioncentrum
- Mall of Scandinavia
- Täby Centrum
- Nacka Forum
Handelsplats
- Sickla köpkvarter
- Bromma blocks
- Port 73
Årets klättrare
- Högdalen Centrum
- Haninge centrum
- Åkersberga centrum
Bäst affärsutbud
- MOS
- Täby
- Nacka
Bäst utbud restaurang/café
- MOS
- Kista
- Mood
Trivsammast
- MOS
- NK
- MOOD