[ Annons ]

25 000 besökte Åhlens City på premiärdagen den 9 september 1964. Foto: Herlin Holm
Publicerat 25 januari, 2016

Här shoppar 08:orna mest

Sverige må vara Europas köpcentrumtätaste land med ett ständigt växande shoppingutbud. Men gammal är äldst – trots alla nykomlingar är det helst den 117 år gamla kedjan Åhléns som huvudstadsborna besöker.

Stockholmarna har utsett Mall of Scandinavia till bästa centrum i fem kategorier i Evimetrix årliga undersökning Stockholmarnas favoritcentrum.

[ Annons ]

– Att Mall of Scandinavia vinner alla fem kategorier som centrumet nominerats till, mindre än tre månader efter öppning, är ett fantastiskt fint erkännande och visar att vi verkligen förändrat normen för köpcentrum, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco.

Men besöksligan toppas för fjärde året i ordningen av en gammal gigant i Stockholms shoppinglandskap, nämligen Åhléns City.

Åhléns i en mer modern tappning. Här syns varuhuset som är placerat i Mall of Scandinavia i Solna. Foto: Åhlens.
Åhléns i en mer modern tappning. Här syns varuhuset som är placerat i Mall of Scandinavia i Solna. Foto: Åhlens.

En ny kategori för året är årets klättrare. Priset går till det centrum som haft den bästa utvecklingen av sitt Nöjd Kund Index – NKI. Mest av alla ökade Högdalen Centrum, följt av Haninge och Åkersberga Centrum.

Undersökningen är genomförd bland allmänheten i Storstockholm och ca 1 800 personer har uttalat sig om 47 centrumanläggningar.

Här är alla vinnare

Favoritcentrum totalt

  1. Mall of Scandinavia
  2. Täby centrum
  3. Nacka forum

Citygallerior

  1. NK
  2. Mood
  3. Åhlens

Stadsdelscentrum

  1. Liljeholmstorget
  2. Fältöversten
  3. Västermalmsgallerian

Kommun-/regioncentrum

  1. Mall of Scandinavia
  2. Täby Centrum
  3. Nacka Forum

Handelsplats

  1. Sickla köpkvarter
  2. Bromma blocks
  3. Port 73

Årets klättrare

  1. Högdalen Centrum
  2. Haninge centrum
  3. Åkersberga centrum

Bäst affärsutbud

  1. MOS
  2. Täby
  3. Nacka

Bäst utbud restaurang/café

  1. MOS
  2. Kista
  3. Mood

Trivsammast

  1. MOS
  2. NK
  3. MOOD

Flest stockholmare besöker

  1. Åhlens
  2. Gallerian
  3. NK

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]