Julhandeln ökar, men långsammare än tidigare år och 50 procent av handlarna tror att konjunkturen påverkar julhandeln i deras butik negativt. Vädret kan spela stor roll för årets julhandel – snö och sol är vad de flesta handlare önskar sig.
Publicerat 10 november, 2011

Handlarna tror på en återhållsam julhandel

Julhandeln ökar, men långsammare än tidigare år och 50 procent av handlarna tror att konjunkturen påverkar julhandeln i deras butik negativt. Vädret kan spela stor roll för årets julhandel – snö och sol är vad de flesta handlare önskar sig.

Julhandeln, det vill säga försäljningen under december månad, är försäljningsmässigt den viktigaste perioden för de flesta av detaljhandelns branscher. Sammantaget kommer julhandeln i år omsätta 65,2 miljarder kronor, enligt HUI Researchs prognos. Det är, trots konjunkturen, nytt rekord och en ökning med 1,0 procent jämfört med förra året.

[ Annons ]

– Den ekonomiska oron gör att kunderna är noggrannare med vad de lägger sina pengar på. Men starka jultraditioner, satsningar på marknadsföring och fint decemberväder kan hjälpa butikerna i årets julhandel, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svensk Handel.

I årets julhandel är det många butiker som tänker öka sin marknadsföring för att locka kunder. Marknadsföring i sociala medier och med mobil-appar växer snabbast medan traditionell annonsering i dagspress, TV och direktreklam minskar.

26 procent av handlarna svarar att soligt väder är bäst för julförsäljningen i deras butik. Ungefär lika många (25 procent) vill ha snöigt väder. Sporthandeln samt kläd- och skohandeln är särskilt väderkänslig. 49 procent av de tillfrågade sporthandlarna vill ha snöigt väder. Bokhandeln däremot vill helst ha gråmulet väder.

För femte året i rad har Svensk Handel ställt enkätfrågor om julhandeln till medlemsföretagen. Knappt 1 500 butiker har svarat på undersökningen.

 

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]