[ Annons ]

Publicerat 15 januari, 2016

Handlarna spår minskad försäljning

Förväntningarna på den framtida försäljningsutvecklingen i handeln fortsätter att avta. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för januari.    

Under förra året minskade handlarnas förväntningar på lönsamheten kraftigt och de fortsätter att ligga kvar på låga nivåer. Framtidsindikatorn som mäter handlarnas framtidstro minskar med tre enheter och landar på -20.

[ Annons ]

– Framtidsindikatorn fortsätter att minska. Handlarna spår en svagare försäljningsutveckling jämfört med samma period förra året. Samtidigt tenderar handlarnas framtidstro att ofta vara låg i januari, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Handlarnas pessimistiska syn på lönsamheten gör att varannan handlare tror att antalet medarbetare i handeln kommer att minska de kommande tre månaderna.

Handlarna fick också svara på frågor om kampanjer. Trenden med kampanjdriven försäljning väntas fortsätta att öka.

Fyra av tio handlare räknar med att de kommer att ha fler kampanjer under 2016 jämfört med 2015.

– Den kampanjdrivna försäljningen är här för att stanna. Handlarnas utmaning ligger i att anpassa affärsmodellerna för att kunna nå lönsamhet, säger Jonas Arnberg.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]