Hyreskartan.se ska ha koll på hyran i lokaler. Grundaren hoppas att den ska leda till att fler hyresgäster förhandlar ner sin hyra.
– Handlarna måste vakna. Titta på fastighetsbolagens vinster i förhållande till era egna så får ni se vilken obalans det råder.
Tuffa ord, och det är förstås även tanken. Joachim Bozorgnia, ägare till företaget Cresnia säljer konsulttjänster till hyresgäster i kommersiella lokaler, och hans viktigaste budskap är att hyresgäster inte ska sitta kvar med dåliga kontrakt utan ta chansen till omförhandlingar när den ges.
– Många, inte minst handlare, är rädda för att omförhandla hyran för att inte stöta sig med fastighetsägarna. Man tror att det finns risk att bli av med lokalen. Så är det inte. Vi har ett bra juridiskt skydd och det går att säga upp för villkorsändring utan risk – bara men gör det på rätt sätt, säger Joachim Bozorgnia.
För att hyresgäster ska få ett bra underlag i en förhandling har han nu utvecklat webbtjänsten hyreskartan.se där hyresgästerna själva kan lägga in den hyra man har. Till dags datum innehåller hyreskartan cirka 1 500 hyresobservationer, de flesta i Stockholmsområdet. Målet är att nå 10 000 uppgifter om hyror.
– Fastighetsägare köper in uppgifterna från bland annat Datscha. Jag tycker att även hyresgäster som inte har de resurserna ska kunna få tag på informationen, menar Joachim Bozorgnia.
Anders Kupsu, vd på Diligentia som bland annat äger och förvaltar tolv köpcenter i Sverige, ser inga problem med att lokalhyresgäster lägger in fakta om hyror på webben.
– Vi kan inte hindra andra från att fördjupa sin informationsinhämtning. Men jag anser att vi har ett väl fungerande system idag där efterfrågan på marknaden sätter hyran och där båda parter är överens. Vi arbetar mycket med affärskedjor och min uppfattning är att de har bra kontroll på sin lönsamhet och lokaliseringar.