Foto: Mikael Gustavsen
Publicerat 1 mars, 2015

Handelskungen i Kurvan

Med Ikea i ryggen fortsätter Ikano Retail Centres att satsa på köpcenter från norr till söder. Men konkurrensen är tuff från alla håll för vd:n Jan Kristensson. Vi mötte ”handelns mäktigaste man 2014” i Kungens kurva, där företaget smider stora planer.

När fastighetskrisen nådde sin kulmen 1992 skapades det statliga företaget Securum för att stabilisera den oroliga kreditmarknaden. Securum tog över ett par tusen av Nordbankens dåliga lån, som oftast pantsatts i fastigheter.

En av aktörerna i detta drama var dåvarande  ekonomichefen på Securum, Jan Kristensson.

– Det var en speciell tid. Vi omvandlade lånepanterna till reala tillgångar i nya bolag. Där lärde jag mig att värdera fastigheter, säger Jan Kristensson.

Han har fått användning av fastighetskunskaperna sedan dess. Som vd för Ikano Retail Centres ansvarar Jan Kristensson för tio handelsplatser i Sverige – från Älmhult till Haparanda.

Vi träffas på ett café i Ikano Retail Centres senaste shoppingcenter, i Kungens kurva, som öppnade våren 2014. Några tiotals meter utanför gallerian ligger huvudingången till Ikea.

Jan Kristensson diskuterar försäljningen med Matilda Gneipelt i butiken Royaldesign.se.
Jan Kristensson diskuterar försäljningen med Matilda Gneipelt i butiken Royaldesign.se.

Men trots att köpcentret ligger mitt i Sveriges största handelsplats syns inte många kunder till denna disiga januaridag.

– Andra halvan av januari och hela februari är alltid de sämsta försäljningsmånaderna, förklarar Jan Kristensson när han guidar oss igenom anläggningen.

Våra investeringar påverkar handeln i centrala lägen. Men citykärnorna har kvaliteter som vi aldrig kan få.
Jan Kristensson 

I shoppingcentret finns den sedvanliga mixen av kläd- och modebutiker, lite elektronik och några caféer. Jan Kristensson förklarar strategin: kläder och mode på plan 2 (”för det är ju det de flesta vill ha”) och blandade affärer på plan 1.

Affärsmixen är viktig. Stora varumärken lockar kunder – och andra hyresgäster.

Utgångspunkten för alla Ikano Retail Centres  köpcenter är ett Ikeavaruhus, vilket är ett bra marknadsföringsargument när företaget jagar kunder till nya etableringar.

– Det är ju det som skiljer oss från våra konkurrenter, säger Jan Kristensson.

Han utstrålar lugn och verkar inte vara en person som stressar upp sig i onödan. Hans personlighet matchar Ikeaimagen: lite tillbakadragen och ödmjuk, med bra koll på detaljer.

Efter ett tag når vi slutet på affärsgången och kommer fram till en stor glasruta som vetter mot ett öppet och snötäckt fält. En knapp kilometer bort skymtar konkurrenten Heron City.

– Här ska vi bygga vidare om planerna går i lås. Vi vill bygga ända bort till busshållplatsen bredvid Heron City. Vi har 25?000 kvadratmeter idag och vill bygga på med ytterligare 40??000 kvadratmeter, säger Jan Kristensson.

Även en ny byggnad för Ikea är under diskussion, men inget är klart än. Nu jobbar företaget med en detaljplan tillsammans med Huddinge kommun.

– Jag hoppas att vi kan ta de första spadtagen 2017, säger Jan Kristensson.

Den svenska köpcentermarknaden har vuxit kraftigt sedan mitten av 1990-talet: från runt 230 till knappt 360. Under samma period har omsättningen tredubblats och är nu uppe i drygt 200 miljarder kronor per år.

–?Jag tror att vi kommer att fokusera mer på service i framtiden, till exempel frisörer och nagelvård, säger Jan Kristensson.
–?Jag tror att vi kommer att fokusera mer på service i framtiden, till exempel frisörer och nagelvård, säger Jan Kristensson.

Man kan ju undra hur många köpcenter det finns utrymme för och om inte marknaden börjar bli mättad. Under 2013 växte den ordinarie detaljhandeln med 2 procent, medan köpcentren ökade med blygsamma 0,8 procent.

Men Jan Kristensson verkar inte oroad.

– Här i Stockholm är det ju fortfarande ett enormt sug efter bostäder och befolkningen kommer fortsätta att öka. Men vi kan inte slå oss till ro. Vi måste bli ännu bättre på att förstå vad folk vill ha.

– Jag tror att vi kommer att fokusera mer på service i framtiden, till exempel frisörer och nagelvård. Och på sikt kan man ju tänka sig kommunala tjänster, som bibliotek eller annan kulturverksamhet.

Vi måste hitta nya sätta att skapa upplevelser för våra besökare. Men jag tror att folk vill ha mötesplatser även i framtiden.
Jan Kristensson 

Men kommer inte köpcentren döda stadskärnorna då?

– Våra investeringar påverkar handeln i centrala lägen. Det är en del av konkurrensen och den kommer alltid att finnas. Men citykärnorna har kvaliteter som vi aldrig kan få. Dessutom försöker vi alltid att samarbeta med kommunen för att försöka göra orten som helhet till en shoppingdestination.

– Ta Erikslund shoppingcenter i Västerås – det har blivit som ett regionalt centrum med 6 miljoner besökare varje år. Folk kommer från hela länet, och det kan Västerås dra nytta av.

I höstas blev Jan Kristensson utnämnd till handelns mäktigaste man 2014, av branschtidningen Market.

”När Jan Kristensson bestämmer sig för att flytta en av sina schackpjäser i form av ett nytt Ikeavaruhus eller en Ikanogalleria förändrar han spelplanen för handeln på en hel ort och för hela regioner”, står det bland annat i motiveringen.

Tidigare har namnet Jan Kristensson inte genererat så många Googleträffar som hans position borde medföra. Men nu blir det nog ändring på det.

Hur känns det att vara handelns mäktigaste man?

– Haha, jag undrar just hur de kom fram till det. Den här typen av utmärkelser betyder inte så mycket för mig, men det är nog bra för företaget. Tack vare detta har jag fått påringningar från en del intressanta potentiella kunder.

Att konditorsonen från Osby skulle avancera ända upp till den svenska handelstoppen var inte alldeles givet. Yrkesinriktningen berodde på en släkting som trodde att ekonomi skulle kunna vara ett spännande val efter gymnasiet. Så Jan Kristensson sökte och kom in på ekonomilinjen på Lunds universitet, med inriktning på planering och kontroll.

När examen var klar, inklusive ett utbytesår i Kalifornien, väntade första jobbet – som controller på skånska kemiföretaget Perstorp. Därefter hamnade han som koncerncontroller på Ikea några år innan Securum väntade.

När Securumsejouren var klar påbörjade han sin Ikanokarriär. Och sedan 1996 har Jan Kristensson haft en rad olika chefsposter inom koncernen.

1998 var han med och startade handelsplatsen Stockholm Quality Outlet i Barkaby, norr om Stockholm – ett samarbetsprojekt mellan Ikano och Skanska.

– Efter bara ett par veckor fick vd:n för Out­leten gå och då hoppade jag in istället. Det var tufft, besökssiffrorna var svajiga. Jag analyserade läget och såg att handelsplatsen var för liten. Ett av mina första beslut var faktiskt att utöka antalet affärer.

I backspegeln var det nog ett klokt beslut. I dag ligger Barkaby på andra plats bland landets handelsplatser, men Ikano är inte inblandat längre.

– Jag lärde mig mycket om köpcenter där. Vi gick igenom företagen i detalj och analyserade vad som krävdes för att nå lönsamhet.

Här fick Jan Kristensson smak på köpcentermarknaden. Nyttiga erfarenheter då Ikano började fokusera på området och startade Ikano Retail Centres, där Jan blev företagets förste vd 2008.

Nu är det andra utmaningar jämfört med Barkarbytiden. Den ökade e-handeln till exempel. När den vanliga detaljhandeln ligger relativt still ökar e-handeln i raketfart – under 2013 med 16 procent.

– Ja, det är en stor utmaning. Vi ändrar utbudet successivt i köpcentren. Bok- och skivaffärer har ju i princip försvunnit. Vi måste hitta nya sätt att skapa upplevelser för våra besökare. Men jag tror att folk vill ha mötesplatser även i framtiden.

Nu siktar företaget på att bygga anläggningar närmare citykärnorna. I Stockholm planeras för ett nytt köpcentrum med Ikea i den så kallade Söderstaden, vid Globen, precis utanför tullarna med tunnelbanan precis bredvid.

– Det är ett väldigt annorlunda projekt eftersom det ligger så nära staden. Men inget är beslutat än. Vi diskuterar med kommunen nu, säger Jan Kristensson och markerar att han inte kan säga så mycket mer om detta projekt i nuläget.

Efter en kaffepaus går vi vidare i köpcentret och kommer till sportbutiken Stadium. Här brukar Jan Kristensson själv hänga ibland. Han springer regelbundet (även maratonlopp) och vill ha bra grejor på sig.

– Men jag brukar inte åka till köpcenter varje helg – fast ibland följer jag med, säger han och indikerar att det är hustrun som bestämmer färden.

– När hon kollar klädbutikerna brukar jag benchmarka och se vilka butiker som finns om vi är i ett köpcentrum som inte är vårt, säger Jan Kristensson innan vi rundar av med en snabb visit på Royal­design.se som säljer design och heminredning – ett av de näthandelsbolag som nu börjat etablera sig fysiskt med butiker på olika håll i landet.

– Det här är en av mina favoritbutiker. Här finns fina varumärken, säger Jan Kristensson när vi tar bilder på honom och Matilda Gneipelt som jobbar i affären.

Det är ganska tomt i butiken, men Matilda Gneipelt är ändå nöjd.

– Det har varit ganska bra försäljning i januari faktiskt, säger hon. Folk köper basen på Ikea och piffet här.

Jan Kristensson nickar och ser nöjd ut.

 

Fakta/ Ikano Retail Centres

Äger och utvecklar handelsplatser i Sverige, Norge och Finland.
Ägs gemensamt av Ikano Fastigheter och Ikea.
Har 11 shoppingcenter med  en uthyrningsbar yta på 370?000 kvm.
Har 17 miljoner besökare per år. 65 personer arbetar i företaget.
Hyresintäkter: 586 miljoner kronor.

 

Fakta/ Jan Kristensson

Ålder: 57.
Bor: Råå, utanför Helsingborg.
Familj: Fru Christina och två utflugna barn.

 

Tio frågor/ Jan Kristensson

Favoritpryl:  Fjärr­­kontrollen.

Vackraste huset: Sommarstugan.

Senast lästa bok: ”1914” av Peter Englund.

Intressen: Samhällsfrågor, internationell politik och sport.

Min bästa egenskap: Ödmjukhet.

Varvar ned med: Sudoko och tv.

Kan jag bli bättre på: Leva i nuet.

Paradrätt i köket: Köttbullar och efterrätter.

Lyssnar på: Det mesta, men musikintresset började med David Bowie och Pink Floyd.

Mest stolt över: En svensk klassiker, och att jag har fått möjlighet att se människor växa genom förtroende och ökat ansvar.

 

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]