I Sverige finns idag fler än 300 handelsplatser med över sex miljoner kvadratmeter handel. Till 2017 ska de både bli fler och större. Se här var ?handeln ska växa och vilka branscher som är på uppgång.
43 handelscenter byggs eller byggs ut från 2013 till år 2017. Stora planer som kräver stor efterfrågan på shopping. Men finns det verkligen underlag? Fastighetstidningen frågade Fastighetsägarna GFR:s näringspolitiska chef Rudolf Antoni.
”Människors beteendemönster har förändrats”
Rudolf Antoni.
– När man lyssnar till analyserna så finns det allt ifrån de som säger att det är en total överetablering, till de som menar att det behövs fler handelsområden på vissa orter. Jag tror det är svårt att säga varken antingen eller men det vi ser är att människors beteendemönster har förändrats. Det nya slår hela tiden ut det gamla. Och det betyder också att allt som tidigare varit inte kommer att kunna finnas kvar i samma form.
– Jag tror att den snabba förändringstakt som vi nu ser innebär att alla hela tiden måste vara på topp. Det är ett tecken i tiden. Utveckling och det nya är det som vi vill ha idag.
Den snabba expansionen av extern handeln och köpcentrum har fått negativa effekter. Under de senaste veckorna har vi hört rapporter från flera orter, som Norrköping och Malmö, där lokaler i stadskärnorna står ekande tomma. Rudolf Antoni menar att stadskärnorna, som har fler funktioner än handel, måste fylla på med sådant som är på frammarsch.
– De kan komplettera med till exempel restauranger och caféer som är på framfart. Och sedan också med verksamheter som kanske inte är så lönsamma i sig, som kultur. Men de är lönsamma för hela kvarteret istället.