Handelns utmaningar kräver mer delad data

Kanske är dags att fastighetsbolagen börjar dela med sig av data i större utsträckning. Det var en av tankarna när utmaningen för handeln i den digitala tidsåldern diskuterades på Fastighetsägarnas digitala heldag.

Annons:

Annons:

Annons:


Det talas om kris inom handeln där flera och fler fysiska butiker stänger. Men bilden är splittrad.

– Vi har bara tre procent vakant, så det går fortfarande bra. Visst är näthandelns konsekvenser svåra att överblick. Så visst är det en förvirrad värld men det är inte den krisvärld man kan tro om man löser Dagens Industri, sa Bo Jansson fastighetschef på Skandia Fastigheter som äger flera stora köpcentrum i landet.

Annelie Gullström, head of business development på AMF Fastigheter, var inne på samma spår när hon inledde programpunkten. Hon pekade på hur handeln just nu går igenom en oerhörd snabb transformation som får både handel och fastighetsägare att klia sig i huvudet. Den stora utmaningen är såklart e-handeln. Men det måste inte betyda den fysiska handelns omedelbara undergång.

– Men samtidigt ser vi e-handlare som vill gå fysiskt. Men då kräver de helt andra villkor, sa Annelie Gullström.

Hon pekade på undersökningar som visat hur en fysisk butik leder till 37 procent ökad webbhandel.

– Men det ställer helt nya krav på hur man interagerar med kunderna. Butiken blir mer och mer en upplevelse som säljer ett varumärke och inte den primära säljkanalen, sa Annelie Gullström.

Därför satsar AMF fastigheter på butikskonceptet The lobby för att kunna testa lösningar som sen kan skala upp till övriga handelsplatser.

– Det är i första hand en kommunikationskanal för handlare som behöver aktivera sitt varumärke. Men kan sälja saker där också, men det är underordnat, sa Annelie Gullström.

För att klara utmaningarna blir det viktigare att ha koll på data än kvadratmetrar. Inte minst menar Annelie Gullström att det är viktigt att kunna svara upp mot den nya handelns vana att kunna mäta i princip alla besök.

– Nu vill de kunna lyfta över det på handelsplatser också. Då räcker det inte att bara se antalet besökare, utan vi måste titta på hur vi kan få fram mer data om besökarna. Sen är det frågan om det är de, eller vi fastighetsägare som ska stå för det. Jag tror kanske på en mix.

Jesper Örtengren på Vasakronan menade att det är dags att fastighetsbolagen börjar dela med sig av data kring omsättning och besöksfrekvenser.

– Vi har börjat jobba mer och mer tillsammans med andra fastighetsägare för att utveckla platserna där vi finns. Det händer att vi slussar över aktörer som kanske inte ryms hos oss. För att vi tycker att de borde finnas på platsen. Om en plats ska vara innovativ måste vi våga släppa och upplåta platsen på andra villkor.

Annons: