Foto: Mathem.
Publicerat 20 mars, 2020

Handeln flyttar till nätet

Många svenskar har snabbt flyttat sin konsumtion från butik till nätet. Störst tryck är det hos Mathem och Apotea. ”En utveckling som kommer skynda på den digitala transformeringen i handeln”, säger Arne Andersson på Postnord.

”Bästa kund, vi är fullbokade och kan inte leverera mat de närmaste dagarna”. Det budskapet möts man av på Mathems hemsida, leverantören som kör ut livsmedel i Stockholmsområdet har nu åtta dagars väntetid. Även andra utkörningar av mat har långa väntetider. Hos e-handeln Apotea arbetar man dygnet runt för att få ut varor och bilden är liknande hos andra e-handlare inom apotek och hälsa.

[ Annons ]

Stort tryck är det även i den fysiska dagligvaruhandeln, men för övrigt rapporteras om i princip tomma butiker och nu aviserar även många kedjor att man påbörjat eller kommer att påbörja permittera personal, som HM, Elgiganten och Dressman.

Arne Andersson, e-handelsspecialist på PostNord har inte fått in några signaler om att sällanköpshandeln på nätet har ökat den senaste tiden.

– När Volvo permitterar 20 000 anställda är det ingen som köper möbler, heminredning och elektronik, inte på nätet heller. Alla håller hårt i plånboken och det får vi räkna med en längre tid.

Hur handeln som helhet kommer påverkas är för tidigt att säga men Arne Andersson räknar med att vi får se många aktörer inom sällanköp som kommer att försvinna. Han tror att våra ändrade köpvanor under denna kris kan skynda på den digitala transformeringen inom handeln.

– Nu lär sig även äldre människor som tidigare gått till fysisk butik att handla på nätet, konstaterar han.

HUI (Handelns utredningsinstitut) har fått in några siffror på hur handeln generellt påverkats.

– Vi väntar in statistik men man får anta att det är stora förändringar beroende på vilken sektor av handeln det rör, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI.

Han rekommenderar butikerna att hitta olika kreativa lösningar för att öka tryggheten i butiken, som att anpassa butikens möblering eller minska antalet varor för att öka möjligheten till säkerhetsavstånd mellan kunderna. Body Shop har tagit fram en handtvättsguide och flera matbutiker i Stockholm har börjat öppna tidigare på morgnarna enbart för riskgrupper

 

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]