Grannsamverkan i Coronakrisens spår

Det nya Coronaviruset har fått många privatpersoner att vilja hjälpa till. Det märks inte minst i sociala medier och genom lappar i trappuppgångar. Fastighetsbolagen Wallenstam och Stockholmshem vill nu underlätta denna grannsamverkan.

Annons:

Annons:


I spåren av Coronapandemin växer initiativen i sociala medier för att hjälpa till att skydda äldre och sjuka, som inte ska vistas ute mer än nödvändigt enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Facebookgruppen ”Corona – hjälp till med inköp av livsmedel till riskgrupper!” startades den 11 mars och har idag över 14 000 medlemmar.

Ett annat initiativ är #DinGranneHär som finns på både Twitter och Facebook. Gruppen har sedan den startade den 12 mars samlat nära 6 000 medlemmar på Facebook. Budskapet är att man – förutsatt att man själv är frisk – ska knacka på hos en granne som tillhör riskgrupperna och erbjuda sin hjälp.

På bostadsbolaget Stockholmshem har man märkt av det ökade engagemanget för att hjälpa sina grannar under Coronakrisen.

– Vi har märkt att det kommit upp lappar i trappuppgångar och vi följer lokala Facebookgrupper i de områden där vi har mycket bostäder. Så vi har sett att det finns många som vill hjälpa sina grannar, säger Åsa Stenmark, kommunikationschef på Stockholmshem.

Med 28 000 lägenheter har Stockholmshem hyresgäster från alla grupper i samhället – även många äldre. Därför tillåter Stockholmshem nu lappar i trapphusen för grannar som vill komma i kontakt med varandra.

– Vi låter lappar sitta kvar och följer inte den normala rutinen som är att man exempelvis inte får annonsera på tavlor för information från hyresvärden, säger Åsa Stenmark.

I övrigt är fokus hos fastighetsbolaget just nu att hjälpa de hyresgäster som har akuta problem hemma. Tanken på att kunna hjälpa till på fler sätt har funnits, men ännu finns ingen teknisk lösning för detta.

– Vi har tänkt tanken hur vi skulle kunna hjälpa till, men vårt fokus just nu är att hjälpa dem som har akuta fel i lägenheten. Vi har ingen digital plattform själva för att grannar ska kunna komma i kontakt med varandra, säger Åsa Stenmark.

Wallenstam som har 9 000 hyresrätter i Stockholm och Göteborg har också sett att grannar har satt upp lappar för att komma i kontakt med varandra. Fastighetsbolaget hjälper nu till genom att ta fram standardiserade formulär för dem som vill hjälpa och dem som behöver hjälp.

– Vi har sett att grannar har satt upp lappar och idag har vi tänkt sätta upp mallade lappar i våra trappuppgångar för att det ska bli lättare för grannar att erbjuda och fråga om hjälp, säger Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör på Wallenstam.

Wallenstam har sedan tidigare en digital plattform för att underlätta i dialogen mellan grannar – en bostadsapp. Så här långt har 5 000 av Wallenstams hyresgäster fått tillgång till appen.

– Vi har sett i appen att grannar meddelar att de kan hjälpa varandra nu när många inte kan gå ut på grund av Coronasmittan. Appen är till för att kunna dela saker och utbyta information, till exempel dela verktyg eller söka någon som kan passa ens husdjur under semestern. När appen togs fram var det ingen som hade tänkt på ett sådant här extremt läge som vi har idag. Vi hoppas att appen nu kan bidra till känslan av ökad gemenskap och trygghet – som blir extra viktigt i svåra tider, säger Elisabeth Vansvik.

Annons: