Lekparken som är ett Uppsala i miniatyr och som lockat många små besökare. Här kan man klättra i Uppsala Domkyrka, åka rutsch- kana från slottet och åka linbana till Gamla Uppsala högar. Foto: Johan Wahlgren.
Publicerat 1 februari, 2017

Gränbystaden vänder sig utåt

Med närheten till centrala Uppsala ska Gränbystaden bli en förlängning av staden, en andra stadskärna. Det är en del i det prisvinnande gröna helhetstänket.

Det var för två månader sedan som Atrium Ljungberg tog emot utmärkelsen för Årets breeam-byggnad. De fick priset för sitt arbete med hållbarhet i stadsdelen Gränbystaden i Uppsala.

[ Annons ]

Men det är inte för att visa upp de allra senaste tekniska finesserna i grönt byggande som Daniel Kvant Suber, affärsutvecklare på Atrium Ljungberg, visar oss runt.

– Vi har byggt med en hög miljöstandard och sett till att minimera energiåtgången i hela processen. Det är inget unikt. Det är något alla fastighetsägare som vill vara långsiktigt hållbara gör.

Han sveper ut med handen över anläggningen för att understryka att det viktiga här har varit att ha ett helhetstänk. Det handlar om ett systematiskt arbete med miljöfrågor och framförallt att se hållbarhetsfrågor ur ett socialt perspektiv. Det handlar inte bara om den centrumanläggning där vi nu befinner oss, utan om en helhet med handel, arbetsplatser och bostäder.

– För oss är kopplingen till arbetsplatser viktig. Vi vill vara där människor vistas, därför tillför vi de delar som naturligt finns i en stad. Vi vill vara ett Uppsala City fast i miniformat. Och här kan man faktiskt klättra i Uppsala Domkyrka, åka rutschkana från slottet, och åka linbana till Gamla Uppsala högar. Detta i den lekpark som är ett Uppsala i miniatyr och som lockat många små besökare.

I hållbarhetssammanhang framhålls externhandel ofta som ett problem som generar biltrafik och det lämnar döende stadskärnor efter sig.

– Men vi ser oss inte som en konkurrent till Uppsala City. Målet är att skapa en mångfald av nya stadskvaliteter som ska integreras i ett snabbt växande Uppsala, säger Daniel Kvant Suber.

Resandet har varit en av de stora utmaningarna. Målet har varit att få så många som möjligt att välja gång, cykel eller buss.

– Vi har jobbat med UL (kollektivtrafikförvaltningen) för att få nya hållplatslägen. Det var viktigt att få in bussen i själva området. För finns det bara lite motstånd så väljer många ett annat färdsätt.

GRÄNBYSTADEN
Ligger två kilometer från Kungsgatan i centrala Uppsala. Det ska byggas 195 butiker och 26 caféer och restauranger i hela området. Här finns också planer på att bygga 4 000 bostäder och flera kontorsarbetsplatser.

Men många kommer ändå att komma hit i bil.

– Ett mantra har varit hur vi ska få dem att parkera bilen en gång, och sen inte flytta den.

Daniel Kvant Suber pekar ut över området igen. De stråk som korsar genom området som små alléer är viktiga. Det ska vara lätt och tryggt att ta sig ta sig till fots genom området.

– Det har såklart kostat att inte kunnat få ut parkeringsvolym, men jag är jättenöjd. Och vi märker intresset från tilltänkta hyresgäster som ser potentialen i området. Så det är absolut lönsamt.

Men kanske viktigast av allt, menar Daniel Kvant Suber, är att bygga in flexibilitet.

Även om man bygger gröna hus så innebär det ett enormt resursslöseri om man hela tiden tvingas riva och bygga om.

– Även om man bygger gröna hus så innebär det ett enormt resursslöseri om man hela tiden tvingas riva och bygga om.

Därför är alla lokaler byggda för att relativt enkelt kunna konverteras till annan användning.

– Hade vi bara satsat på de vanliga gigantiska externhandelsskeppen så hade vi suttit här om femton år när kommunen bygger ut staden och varit tvungna att bygga om.

Man har till och med tänkt så långt att de hus som vetter i riktning mot Uppsala city enkelt går att göra om så att de får skyltfönster och entréer även åt det hållet.

– Detta ska ju bli fortsättningen på staden.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]