För tjugonde året i rad ökade turismen i Göteborg. Antalet gästnätter ökade under 2011 med 3,8 procent.
– Göteborg är unikt i Europa, ingen annan destination har vad vi känner till obruten tillväxt under denna långa period, säger Sabine Söndergaard, vd i Göteborg & Co, stadens destinationsbolag.
Gästnätter – det vill säga hur många som bott på hotell och vandrarhem – är måttet för hur en destination utvecklas.
Förra året gjordes 3 487 338 övernattningar i Göteborgsregionen. Den övervägande delen utgjordes av svenska gäster: 2 586 344.
Det finns flera skäl till att framgångarna för Göteborg fortsätter.
– De som besöker Göteborg är antingen affärsresenärer eller privatresenärer och vi har haft en bra timing i hur vi attraherat dessa båda huvudgrupper, säger Sabine Söndergaard.
Hon menar att utmaningen ligger i att klara av att ständigt förnyas:
– Världen omformas hela tiden och konkurrensen ökar, säger Sabine Söndergaard. Det gäller att staden och näringslivet tillsammans utvecklar varumärket och fortsätter att investera i besöksnäringen. På det sättet kan vi vara snabba och fortsätta att värva evenemang och kongresser, bland annat med utgångspunkten att vi skall vi världens ledande ungdomsevenemangsstad och Nordens ledande musikstad.
Göteborg kommer i sommar att stå som värd för VM-seglingarna i match race för damer och under nästa år både för inomhus-EM i friidrott och dam-EM i fotboll i Göteborg.
Kongresser och stora konferenser är viktiga för att utveckla besöksnäringen och i år arrangeras i Göteborg bland annat Astra Tech World, en kongress där den globala tandimplemtattillverkaren med säte i Göteborg samlar 4 000 deltagare från alla världsdelar i Svenska Mässan.
Ytterligare en förutsättning för att Göteborgsregionen ska kunna växa som destination är att hotellkapaciteten ökas. Den 26 januari öppnade Clarion Hotel Post vid Drottningtorget med 500 rum. Nästa år tillkommer Radisson Blus nybygge på Lindholmen med 250 rum och vid årsskiftet 2014/15 står Gothia Towers tredje torn klart vilket betyder ytterligare 500 rum.
– Detta är förutsättningar för fortsatt tillväxt, säger Lennart Bliman, vd i First Hotel G i Göteborg och Storhotellgruppens representant i Göteborg & Co:s styrelse.
Han pekar också på att Göteborgshotellen har en bättre beläggning under helger än vardagar vilket ställer krav på nöjes- och evenemangsutbudet.