Nybyggd pendlingscykelbana längs Delsjövägen i östra Göteborg. Foto: Göteborgs Stad-
Publicerat 10 februari, 2022

Göteborg cykelsatsning växlar upp

Målet var att tredubbla antalet cykelresor i Göteborg till 2025. Men pandemin med ökat hemmaarbete satte käppar i hjulet. Därför växlar Göteborg upp och flyttar fram målåret till 2035.

Projektet Cykelprogram för en nära storstad drog i gång 2015. Sedan dess har trafikkontoret i Göteborg lanserat ett lånecykelsystem, appen Cykelstaden, öppnat ett cykelparkeringshus och installerat ett antal cykelpumpar.

Sedan 2018 har man även gjort åtgärder för att öka framkomligheten och höja trafiksäkerheten på över 200 platser och punkter i staden. Man har bland annat sänkt höga kantstenar, justerat refuger, förbättrat vägmarkering och skyltning, satt upp räcken vid trafikljus samt justerat brunnar och flyttat fasta hinder.

[ Annons ]

Efter en trög start har arbetet gett resultat. 2011 gjordes cirka 73 000 cykelresor per vardagsdygn till, från och inom Göteborg. 2020 uppskattades antalet vara cirka 115 000. Det är en en ökning med 57 procent, men ändå långt från det mål som finns i cykelprogrammet.

– Efter att restriktionerna om distansarbete skärptes minskade allt resande, även resorna med cykel minskade 2021 jämfört med 2020. Det är först ett tag efter att restriktionerna tas bort som vi kommer kunna se hur cyklandet utvecklas, säger Malin Månsson.

De tre övergripande målen i cykelprogrammet är att antalet cykelresor ska ha tredubblats år 2025, att tre av fyra göteborgare ska tycka att Göteborg är en cykelvänlig stad år 2025 och att antalet omkomna och skadade cyklister ska minska. 

– Målet om att tredubbla antalet cykelresor från 2011 till 2025 verkar tyvärr inte realistiskt att nå. Om vi i stället tar sikte på trafikstrategins målår 2035 så ligger vi mer i linje med målsättningen, säger Malin Månsson.

Hon menar att det krävs ytterligare utbyggnationer av cykelvägnätet för att Göteborg ska nå målet.

– Det vi vill prioritera är pendlingscykelvägnätet och de centrala delarna eftersom vi bland annat ser att kapaciteten brister. Vi prioriterar också att bygga ut korta saknade länkar, säger Malin Månsson och berättar att åtgärderna i centrum behöver samplaneras med alla andra planer i centrum, ett arbete som pågår, säger Malin Månsson.

Andelen göteborgare som tycker att Göteborg är en cykelvänlig stad har varit relativt konstant, strax över 40 procent, sedan mätningarna startade 2008. Målet om att antalet dödade och skadade cyklister ska minska har inte uppnåtts.

– En av våra slutsatser är att cykelinfrastrukturen inte har byggts ut och förbättrats i den omfattning som var ambitionen i cykelprogrammet. Det har varit en trög start och tagit tid att ställa om, men nu har vi ökat takten, säger Malin Månsson.

Fakta:

Tillsammans ska följande åtgärdsområden öka cyklingens attraktionskraft och bidra till att nå målet med tredubblad cykling och bli en attraktiv och säker cykelstad:

• Infrastruktur – bygga en sammanhängande och väl utformad cykelinfrastruktur.

• Drift och underhåll – säkra god standard på cykelvägarna året om.

• Stöd och tjänster – erbjuda stöd och tjänster som underlättar cykling och ökar attraktionskraft.

• Kommunikation – förstärka bilden av Göteborg som cykelstad med hjälp av kommunikation.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]