[ Annons ]

Publicerat 30 oktober, 2015

Gör plats för cyklarna

Specialgjorda cykelbalkonger och bredare hissdörrar som gör det möjligt att ta med lådcykeln ända fram till kylskåpet blir verklighet i landets första helt bilfria fastighet i Malmö. I befintliga fastigheter gäller det att tänka kreativt om man vill matcha cykeltrenden.

De susar fram nästan överallt. Cyklingen ökar i alla Nordeuropas storstäder och Sverige följer trenden med fem–tio procent fler cyklister per år. I Stockholm har cyklandet ökat med 80 procent på lite mer än tio år. Utvecklingen uppmuntras av politiker från de flesta partier.

[ Annons ]

Dagens cyklar blir allt mer exklusiva och dyrare, vilket ställer ökade krav på säkra och trygga cykelparkeringar. Cykelstölder har länge varit ett av de vanligaste vardagsbrotten som svensken utsätts för.

Rikshem bygger till exempel om sina soprum till cykelrum och i Handelsbankens huvudkontor omvandlades sju bilparkeringar i ett garage till 153 cykelparkeringar.
Jacob Tell, grundare av My Bike Park

I Västra hamnen i Malmö har bygget av landets första helt bilfria fastighet inletts. Arkitekt- och byggfirman Hauschild + Siegel uppför där ett bostadshus med 44 mindre och elva större lägenheter samt 35 motellägenheter för uthyrning i ett så kallat Cyklotell. Det ska stå klart våren 2017.

– Klippern 4 blir ett livsstilsboende för alla som älskar cykel, gång och kollektivtrafik, berättar Cord Siegel innovativ arkitekt och byggherre. Här finns allt en cyklist knappt vågar drömma om. Alla resor kan göras med hojen.

I hyran ingår en lånecykel för att ta sig snabbt runt i staden och alla boende får tillgång till gemensamma last- och lådcyklar, vikcyklar, tvätt- och smörjhall, hjälp med service en gång per år samt en stor väderskyddad parkering i markplan.

Varje lägenhetsinnehavare får också en egen cykelparkering på entrébalkongen och plats för en väggparkering i lägenheten. Dessutom görs hissdörren bredare än normalt för att man ska kunna ta med sig lådcykeln ända in i lägenheten och packa upp varor. Det löpande arbetet med städning och service är tänkt att i huvudsak skötas med hjälp av cykeltransporter.

På Vasakronan, landets största fastighetsbolag,  planeras för en fördubbling av cyklandet. Med start senare i höst bygger företaget som ett pilotprojekt ett nytt cykelgarage  i en av sina fastigheter.

– Vi vill främja cykelpendling till och från arbetsplatsen och därför ge våra hyresgäster säkra cykelparkeringar och bra möjligheter att duscha och byta om. Ambitionen är att ha flera cykelparkeringar runt om i staden där alla hyresgäster hos Vasa-kronan ska kunna hyra in sig, säger Andrea
Holmström, affärsutvecklare på Vasakronan.

Cyklisterna får även tillgång till omklädningsrum och möjlighet att tvätta och förvara kläder. Cykelrummet ska skötas av en operatör som även erbjuder cykelservice, tvätt och tillhandahåller cykeltillbehör och reservdelar.

Pelle Envall, vd för Trafikutredningsbyrån, och Jacob Tell, grundare av My Bike Park, hjälper kunder att utveckla cykelparkeringar.

– Det är nu det händer, intresset är helt galet stort, säger Jacob Tell. Det finns ett oändligt behov både i nya och befintliga bostäder och många arbetsgivare vill visa sig moderna och attraktiva genom att skapa bra cykelparkeringar.

För den som bygger nytt är det enklare att skräddarsy cykelutrymmena.

– I gamla byggnader är det betydligt svårare. Låg takhöjd är ofta en begränsning för smarta lösningar. Men det gäller också att våga tänka lite kreativt. Rikshem bygger till exempel om sina soprum till cykelrum och i Handelsbankens huvudkontor omvandlades sju bilparkeringar i ett garage till 153 cykelparkeringar. På så sätt fick de plats  för mer än 20 cyklar per bilparkering, säger Jacob Tell.

En bra cykelparkering ska enligt de båda ligga i nära anslutning till entrén, vara väderskyddad, stöldsäker och trygg samt ha tillräckligt utrymme så att cyklarna inte stöter emot eller skadar varandra. Dessutom måste det vara ordning och reda och övergivna cyklar kontinuerligt rensas bort.

– En bra måttstock är att man ska kunna ta sig in och ut med cykeln tillsammans med ett litet barn på ett enkelt sätt utan att behöva lämna barnet ur sikte, säger Pelle Envall.

Det innebär bland annat att det inte får vara några höga trösklar, finnas trappor, att dörrarna öppnas automatiskt och att man slipper krångla med nycklar.

– Det gäller att ha lösningar som fungerar även om 10–20 år, då vi räknar med att allt fler cyklar och att det även måste finnas plats för elcyklar och lådcyklar (som blir allt vanligare).

 

Hopplöst trångt i cykelstället? Här är tre smarta lösningar

Tvåvåningsställ

Den horisontella 2-våningslösningen är en yteffektiv cykelparkering med plats för fem cyklar per meter, men kräver 270 centimeter i takhöjd. Den nedfällbara skenan gör det enkelt att få upp sin cykel.

Vägghängt

Vägghängd cykelparkering är ett bra alternativ i mindre utrymmen eller då takhöjden är begränsad. Ger plats för nästan tre cyklar per väggmeter så länge takhöjden är minst 215 centimeter.

Cobra
Cobra-stället är ett budgetalternativ som liknar ett traditionellt cykelställ men med flera fördelar: Hög/låg-platser gör att cyklarna kan ställas tätt utan att styrena trasslar in sig i varandra, framgaffelstöd som minskar risken för skador på cyklarnas hjul och en slinga med vars hjälp man kan låsa fast cykelns ram i cykelstället.

 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]