Illustration: Johan Isaksson
Publicerat 27 oktober, 2022

Generation Greta består

Politiker må komma och gå. Men Mattias Goldmann är övertygad om att klimatmedvetandet hos de unga består, då det inte alls handlar om att rösta på ett visst parti.

Valrörelsen handlade inte om vad vi ville, levererade inte de svar vi efterfrågade och gav inte de folkvalda det mandat de behöver. Jämfört med för bara fyra val sedan, har andelen som tycker valrörelsen var destruktiv ökat. ”Generation Greta finns inte”-påståendena som nu fyller sociala medier ska förstås mot denna bakgrund. Vad var det jag sa-farbröderna likställer felaktigt Generation Greta, GG, med att rösta på ett visst, grönt parti, och när det partiet bara fick några få procent av förstagångsrösterna, så påstås GG inte finnas. Men GG handlar inte om att rösta på vissa partier, eftersom inget parti gör tillräckligt mycket för klimatet.

Här är kännetecknen på att Generation Greta finns!

[ Annons ]

  1. Näringslivets tryck.  ”I den politiska debatten hörs ibland ett ifrågasättande av varför Sverige ska gå före i klimatomställningen. För oss är den frågan märklig. Inom näringslivet är det en självklarhet att gå före”, skrev 277 företag i Aftonbladet strax före valet, med rubriken ”Politiker, sluta bromsa klimatomställningen.” Liksom Greta Thunberg slår de fast att ”Några av er tror kanske att vi redan är där. Det är vi inte. Dagens utökade och omfattande fossilsubventioner ger konstgjord andning till gårdagens teknik, och försämrar spelreglerna för de bolag som satsar stort på att ta nästa omställningssteg”.
  2. Forskare vågar kliva fram. En forskare säger alltid att läget är osäkert och att det behövs mer forskning, aldrig vad politiken ska göra. Tills nu. Inför valet skrev 1 944 forskare ett närmast desperat öppet brev som avslutas: ”Vi måste tro att det handlar om flagrant aningslöshet, för alternativet vore att politikerna struntar i att hantera klimatkrisen, eller säljer sig för att kortsiktigt vinna röster.”
  3. Arbetsgivare som måste skärpa sig för att få de bästa ansökningarna. Avgångseleverna från de mest prestigefyllda universiteten och högskolorna har ett gemensamt budskap till arbetsgivare inom alla sektorer: Vår jobbansökan får ni bara om ni är en del av klimatlösningen.
  4. Ett starkt stöd för Ukraina också när det svider i plånboken. Rekordhöga priser på el, bensin och diesel som en följd av Putins krig mot Ukraina, kunde leda till protester från hårt pressade hushåll. Men de allra flesta biter ihop, duschar kortare, släcker lampor, vrider ner termostater, tar på sig en extra tröja och monterar solceller – lösningar som gagnar både plånboken och klimatet och därför blir mer långsiktiga än kriget som utlöste dem.
  5. En kraft starkare än politiken. De gångna åren har politiska löften rivits upp, överenskommelser svikits, regeringar avgått och ministrar lämnat. Det nya gänget utlovar radikala kursändringar på nästan alla områden. Men inte på klimatområdet, där sjuparti-överenskommelsen om de svenska klimatmålen består. Inget annat område i svensk politik har samma breda, långsiktiga enighet om konkreta, mätbara och förpliktigande mål.

Allt detta beror på Generation Greta. Alla vi som är i åldern att kunna vara föräldrar till en GG:are, vet hur starkt frågorna och kritiken hemma vid köksbordet påverkar; varför gör vi inte mer, när vi vet att utvecklingen måste vändas? Många av de företagsledare, forskare, och helt vanliga medborgare som nu skärper sig, berättar också uttryckligen att ett tryck hemifrån spelar stor roll. Generation Greta påverkar varje dag, överallt, inte en gång vart fjärde år vid valurnorna. Och medan politiker kommer och går, så består Generation Greta.

Mattias Goldmann

Gör: Klimatdebattör, vd Goldmann Green

Mer om: Utsågs under sin tid som vd för tankesmedjan Fores till ”Mäktigast i Hållbarhetssverige” av tidningen Aktuell Hållbarhet. I boken Klimatsynda! (2020) presenterar han ”en optimistiskt syndig tankemodell” för hur vi ska rädda både klimatet och oss själva.

Twitter: @mattiasgoldmann

Läs fler krönikor av Mattias Goldmann »

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Krönikor ]
[ Nyheter ]
[ Reportage ]