Foto: Petter Cohen
Publicerat 7 april, 2014

Ge plats åt eldsjälarna

Unga ledare i Hjulsta, prisad innergård i centrala Stockholm och sånger som skapar trygghet i Malmö. Det är några exempel på projekt som drivs av engagerade boende – och stöds av fastighetsägaren.

En person vars engagemang spiller över på andra. En person som gör lite mer. En människa med extra mycket driv och ambition. Så kan man beskriva en eldsjäl, en person som verkligen brinner för en fråga.

[ Annons ]

Att en fastighetsägare satsar tid och pengar på eldsjälar bland hyresgäster är inte en självklarhet. Men de fastighetsägare som har tagit till vara på kunskapen och engagemanget bland sina hyresgäster kan se positiva effekter, både på boendemiljön och ekonomin.
– Det är oerhört viktigt att uppmärksamma engagemang bland hyresgästerna. Oftast är det de personerna som blir de bästa ambassadörerna för bolaget. Och bra ambassadörer är värt mycket mer än investeringar i marknadsföring, säger Jon Svensson, vd på AktivBo.

Einar Mattsson är ett fastighetsbolag som bland annat har sponsrat föreningen Unga Ledare. Björn Schenholm Ristborg, förvaltningsansvarig, menar att det är en viktig investering.
– Vi tror på människans kraft, det är vår grundvärdering. Det här med att ta första stegen kan vi hjälpa till med. Vi vill pusha människor i rätt riktning. Det är mer lönsamt för alla. Om människor mår bra, mår husen bra och kostnaderna blir lägre.

Ett annat bolag som arbetar aktivt med att engagera hyresgäster är Stena Fastigheter. ”Relationsförvaltning” kallar de sitt koncept. Det innebär att fastighetsbolaget satsar på sociala projekt och aktiviteter för att skapa trygga boendemiljöer tillsammans med hyresgäster.
– Våra ägare har tydligt sagt att vi inte bara ska tjäna pengar, utan också bidra till samhällsnyttan.

Med ganska enkla medel och ett genuint engagemang kan man inspirera ungdomar till att bli goda förebilder. Zrian Shwani visar att det fungerar.

Det gör vi på många olika sätt men det började egentligen när vi märkte att våra hyresgäster ville engagera sig för att förändra sitt boendeområde, berättar Helen Welander Möller, relationsförvaltare på Stena Fastigheter i Malmö.

Hyresgästerna kontaktade Stena bland annat för att få driva självförvaltning. Sedan dess har de boende i en av bolagets fastigheter i Malmö skött all förvaltning i tolv år.
– Det fungerar fantastiskt bra och har
skapat bra gemenskap. Vi kan idag se i våra undersökningar att tryggheten är väldigt hög
i den fastigheten, säger Helen Welander Möller.

Jon Svensson på AktivBo understryker att dialog med hyresgästerna är ytterst värdefullt.
– Om man sträcker ut en hand till hyresgästerna, exempelvis genom undersökningar kan man fånga upp engagemanget. Då får man en otrolig kraft i de förändringar och förbättringar man som fastighetsägare genomför.

Foto: Petter Cohen

Visar prov på styrkan i Hjulsta

Den blå tunnelbanelinjens slutstation är Hjulsta. Där, i källarvåningen, längst bort i en avlång huslänga, ligger Unga ledares lokaler. Arkitekten bakom initiativet, Zrian Shwani, beskriver den ideella organisationen som en mötesplats där ungdomar umgås och inspirerar varandra.
– De är tacksamma och tycker att det är kul att det här finns. Hjulsta är annars ganska öde.

Idén föddes i en studiecirkel på turkiska föreningen i Tensta och i takt med att gruppen blev allt större bestämde Zrian sig för att ta det vidare till en egen förening.
– Jag fick förtroendet av Einar Mattsson att få använda deras lokaler. Idag har vi ungefär 60 medlemmar i föreningen.
I källarvåningen finns det ett gym, ett biljardbord och två mindre rum att umgås i. Zrian har själv köpt alla saker på Blocket och fått en del  genom donationer. Väggarna inne i gymmet har ungdomarna hjälpts åt med att måla om tillsammans. Här arrangeras också fikastunder, studiecirklar och inte minst den årliga fotbollsturnering där Einar Mattsson sponsrar med priser. Aktiviteterna betyder oerhört mycket för ungdomarna och området, menar Zrian.
– När det var upplopp i Husby, grillade vi korv här i Hjulsta. Det kostade 300-400 kronor om dagen. Men vi hade inte en enda brand här. Det behövs inte alls mycket för att styra upp det, bara träffas och ha kul, ganska enkla medel, säger Zrian.

Björn Schenholm Ristborg är förvaltningsansvarig på Einar Mattsson. Han menar att ett område mår bättre när de boende engagerar sig. Och på Einar Mattsson hjälper man gärna till, men engagemanget måste komma från de boende, förklarar han.
– Det handlar inte om så mycket pengar. Vi peppar, lyssnar och är närvarande. Vi har märkt att när människor känner tillhörighet skapas det positiv attityd i ett område, säger han.
Zrian önskar att han kunde lägga ner mer tid på sin verksamhet. Men med heltidsstudierna i byggteknik och förvaltning och sitt jobb som snickare, hinner han bara ha öppet två dagar i veckan.
– Jag hinner inte vara här oftare. Med det ger mig otroligt mycket att få vara här med ungdomarna. Jag känner att jag har två lönekonton. Det ena kommer till mitt bankkonto, det andra kommer till mitt hjärta genom det här, säger han.

– Kören är ovärderlig för Lindängen, säger Kristina Olsson. Foto: André de Loisted

”Vi vill vara förebilder i vårt område”

Kristina Olsson leder kören ”Den sjungande trappuppgången” från Lindängen i Malmö. Tillsammans med sina körvänner tar hon ton för att skapa bättre stämning i området.

Allt började för två år sedan. En grupp Malmöbor från stadsdelen Lindängen blev rikskändisar efter att de medverkat i tv-programmet ”Den sjungande trappuppgången”. Men när kamerorna hade slocknat blev det allt färre framträdanden.
Det blev svårt för kören att finansiera en körledare och betala terminsavgiften. Samtidigt ville de flesta varken vara utan sången eller sina nya vänner. Med hjälp av några sponsorer och Kristina Olssons engagemang, träffas kören fortfarande och sjunger tillsammans.
– Vi fick hjälp av Stena Fastigheter och Studiefrämjandet, sedan har det rullat på. Stena Fastigheter sponsrar oss fortfarande med en summa pengar som går till vår körledare. Det håller också nere terminsavgiften så att fler har råd att vara med.

Varje måndagskväll ses de på Lindänge-skolan, de flesta kommer lite tidigare för att hinna kramas och prata innan de sjunger. Kören har varit bra på många sätt, berättar Kristina.
– Kören ger positiva vibbar i området. Folket i Lindängen kan identifiera sig med bra saker som händer här. Dels genom möjligheten att delta, dels genom att lyssna på framträdanden. Det känns också att tryggt när man lär känna fler människor i området, säger hon.
Helen Welander Möller jobbar med relationsförvaltning på Stena Fastigheter i Malmö. Hon menar att när människor engagerar sig i sina närområden skapas det ett bättre och tryggare område.
– Vi kan hjälpa till genom att vara en katalysator och pusha människor i rätt riktning. Vi utvecklar ständigt hur vi arbetar med hyresgästerna. Men det viktiga är att det bygger på frivillighet och eget intresse från hyresgästen. Annars fungerar det inte, säger hon.

Hans Robertsson menar att Gunilla Stopps engagemang ger hela föreningen en skjuts. Foto: Petter Cohen.

Gröna fingrar glädjer grannar

Gunilla Stopp är eldsjälen personifierad. I snart 15 år har hon sett till att inner­gården på Luntmakargatan 93 i centrala Stockholm omvandlas till en oas under sommarhalvåret. Det är en stor trädgård med mycket att hålla reda på. Tidigare skötte en extern trädgårdsmästare allt jobb. Men det funkade inte, menar Gunilla Stopp som bestämde sig för att styra upp det själv, vilket styrelsen tyckte var en bra idé. Idag är tolv personer med i trädgårdsgruppen.
– Det funkar bättre när vi gör det på egen hand. Vi sparar samtidigt en massa pengar på det. På våren är det mycket och på sommaren, när det är semestertider, har vi ett rullande schema för att klippa häckar, vattna gräset och så, säger hon.

Men det bästa med trädgårdsarbetet är inte själva arbetet. Det är att man träffar varandra, pratar och har trevligt, poängterar Gunilla som får medhåll av vapendragaren i trädgårdsgruppen, Hans Robertsson.
– Det ger en bra sammanhållning och påverkar grannsämjan postitivt. Samtidigt känner alla sig delaktiga, säger han och ger en särskild eloge till Gunilla.

– Hon är påhittig, effektiv och duktig på att hålla i grejer. Det tror jag är väldigt viktigt, att alltid ha en person som driver på det här hela tiden. Annars hade det inte sett ut så här, säger Hans.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]