Allt i den här bilden, utom utsikten genom fönstret. är artificiellt. Såhär ser det ut på en husvisning i mixed reality. Foto: Movehome
Publicerat 31 augusti, 2017

Gå runt i en bostad – innan den är byggd

Tekniken mixed reality har hittat in i fastighetsbranschen. Med hjälp av ett artificiellt lager över synfältet kan spekulanter gå omkring på plats i nya bostäder innan de ens har börjat byggas.

De senaste åren har vi kunnat se många av samtidens digitala lösningar komma till nytta i bostadsbranschen. Inte minst genom virtuella lägenhetsvisningar, som är ett tacksamt hjälpmedel för byggherrar som behöver kunna visa upp och sälja sin slutprodukt redan när projektet än så länge bara finns på ritbordet.

[ Annons ]

Nu har branschen tagit ytterligare ett kliv på området digitala visualiseringar, nämligen med visningar i så kallad mixed reality. Tekniken bygger på att lägga ett lager grafik ovanpå den verklighet vi kan se med blotta ögat. I praktiken innebär det att en spekulant kan kliva omkring i en bostad på platsen den ska byggas.

Ett företag som utvecklat ett koncept utifrån mixed reality-tekniken är husbyggarföretaget Movehome. Bolaget har tagit fram en app som låter spekulanter gå ut på den tomma tomt där ett hus ska byggas, och med hjälp av ett särskilt headset se hur det framtida huset kan se ut. Den som är försedd med headsetet Hololens kan se sig omkring både i och runt omkring huset. Det artificiella lagret som användaren ser är också påverkansbart, det går bland annat att uppleva olika planlösningar genom att placera om väggar i realtid.

Tjänsten som Movehome använder har utvecklats tillsammans med it-konsultbyrån CGI.

Här kan du se hur Movehomes mixed reality-verktyg fungerar.

Ytterligare snäppet före ligger kanske det taiwanesiska fastighetsbolaget Yungching Realty Group som tillsammans med företaget Istaging utvecklat en egen mixed reality-tjänst, som omfattar hela kvarter.

Bolagets kunder erbjuds att ta på sig MR-glasögonen och promenera längs en gata i Taipei där de, direkt i sitt synfält, kan få information och visualiseringar om tillgängliga bostäder, men också om vad som finns mer, och kommer att finnas, i den närmaste omgivningen.

”Människor köper inte bara en bostad, utan hela atmosfären runt den, likaså det närliggande livsstilsutbudet”, sade vd:n Sun-Ching Yu i somras i en intervju med nättidningen The Culture Trip.

Sannolikt lär vi snart få se fler exempel på hur fastighetsbranschen drar nytta av den här nya tekniken, både för själva byggprocessen och för försäljning innan bygget är klart.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]