Utbudet i köpcentret Triangeln i Malmö utökas med yoghurt, klockor och smink när fyra nya butiker flyttar in. Rädslan för överetablering i gallerian är överskattad, enligt NCC.
Publicerat 19 november, 2012

Fyra nya hyresgäster flyttar in i Triangeln

Utbudet i köpcentret Triangeln i Malmö utökas med yoghurt, klockor och smink när fyra nya butiker flyttar in. Rädslan för överetablering i gallerian är överskattad, enligt NCC.

En varierad butiksmix i köpcentret Triangeln i Malmö ska möta behovet av shopping hos 14 miljoner besökare årligen när gallerian står färdig nästa år efter den pågående ombyggnaden.

[ Annons ]

– Siffrorna talar till Triangelns fördel, säger NCC:s projektchef, Ulrika Lindmark som menar att spekulationerna om att Malmös innerstad inte skulle klara ytterligare en galleria är vilseledande.

Enligt NCC:s egna beräkningar tyder allt på motsatsen.

– Vi hade aldrig satsat så här stort om vi inte hade gjort läxan. Rädslan för överetablering är naturlig, men helt ogrundad. Förutsättningarna för fortsatt tillväxt i området är tvärtom mycket goda. Siffrorna talar till vår fördel. Triangelns primära upptagningsområde har faktiskt en snabbare tillväxt än Stockholm, säger Ulrika Lindmark, NCC:s projektchef för Triangeln.

Tillväxten beräknas även fortsätta. Under de kommande fem åren beräknas befolkningsökningen ligga på en och en halv procent per år. Enligt NCC:s egna beräkningar kommer 14 miljoner personer handla i Triangeln under ett år.

Ekvationen går ihop tack vare att inpendlingen ökar, att innerstadshandeln växer på bekostnad av externhandeln och att Malmöborna hela tiden ökar sin disponibla inkomst och sin konsumtion i förhållande till inkomsten.

–       Triangelns läge är i princip optimalt för att få del av tillväxten. Knutpunkten för buss- och tågtrafik till, från och inom Malmö ligger alldeles intill gallerian. Vi bygger vid en redan etablerad galleria och utökar utbudet i city med sådant som inte funnits tidigare, säger Ulrika Lindmark.

De nya butikerna som flyttar in är yoghurtglassbaren Nice Cream med ett gör-det-själv-koncept, butikskedjan Klockan & Smycket, samt kosmetikakedjorna The Body Shop och Cool Cos.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]