E-handelns omsättning för november 2024 blev 17,9 miljarder kronor, en ökning med 25 procent jämfört med november 2023. Framför allt har Black Week fått svenskarna att lätta på plånboken.
Svenskarnas shoppingvanor i november präglades av ökad konsumtion online, kopplat både till Black Week och starten på julhandeln, visar Svensk Handels E-handelsindikator för november.
– Det är mycket glädjande att november, som är e-handelns viktigaste månad, var så stark. Då e-handeln hittills i år visar en uppgång tyder mycket på att vi kan gå in i 2025 med en positiv känsla vilket är nödvändigt och välbehövligt efter flera tuffa år, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef för Svensk Handel.
Under november e-handlade 76 procent av de svenska konsumenterna, vilket är en av de högsta nivåerna som presenterats i e-handelsindikatorn sedan de hårda pandemirestriktionerna 2020 trädde i kraft. Kläder och skor samt varor från apotek var de varukategorier som flest konsumenter, cirka var tredje, handlade på nätet i november.
Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument ökade också markant, från 2 411 kronor i november 2023 till 2 851 kronor i år.
Trots den positiva utvecklingen står svenska handelsföretag inför fortsatta utmaningar från den växande konkurrensen från utländska aktörer, där de kinesiska aktörerna Temu och Shein återigen sticker ut med 600 000 svenska kunder i november.
Sammantaget spenderades ungefär var tionde e-handelskrona, motsvarande nästan 2 miljarder kronor, hos utländska aktörer.
– En stor del av årets ökning beror på att svenskar handlar mer från utländska sajter. Vi tror på konkurrens, men konkurrensen måste ske på lika villkor. Att frågan nu är i hetluften är positivt och det är angeläget att politiker både nationellt och på EU-nivå agerar snabbt i frågan, säger Per Ljungberg.
Viktigt att notera är att jämförelsetalen från föregående år är fortsatt svaga, vilket gör att många varukategorier ännu inte når upp till nivåerna från åren dessförinnan. Detta ska ses som ytterligare exempel på att läget fortsatt är tufft för många handelsföretag verksamma inom e-handeln.