I veckan hade fastighetsbranschens nya nationella branschråd sitt första mötet. Rådet som startades på initiativ av Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd ska diskutera de stora utmaningar som branschen står inför - bland annat rekryteringsbehovet.
Publicerat 19 november, 2012

Första mötet för fastighetsbranschens nya råd

I veckan hade fastighetsbranschens nya nationella branschråd sitt första mötet. Rådet som startades på initiativ av Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd ska diskutera de stora utmaningar som branschen står inför - bland annat rekryteringsbehovet.

I april 2012 beslutade styrelsen för Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd (FU) att bilda ett nationellt branschråd. På torsdagen den 15 november hade rådet sitt första möte någonsin för att diskutera framtidens utmaningar.

[ Annons ]

– Fastighetsbranschen behöver cirka 16 000 nya medarbetare inom kommande 10 åren. Idag finns över 3,2 miljoner fastigheter i Sverige och branschen omsätter totalt dryga 10 000 miljarder svenska kronor, och trots det så är det endast 14 % av alla ungdomar som känner fastighetsbranschen, enligt ungdomsbarometern 2011. Vi måste agera nu, säger Madeleine Rietschel, verksamhetschef på FU.

FU menar att fastighetsbranschen är osynlig för både omvärlden och samhället och att kunskapen om branschen och dess yrkesroller måste öka. Det kommer bli en av de viktiga frågor som det nya rådet ska diskutera. Niklas Stavegård från Fastighetsägarna var närvarande på första mötet och håller med om vikten att göra branschen mer tillgänglig.
– Den absolut viktigaste uppgiften blir att synliggöra fastighetsbranschen, att göra branschen känd bland allmänheten. Fastighetsbranschen behöver nyanställa men ytterst få gymnasieelever och arbetssökande känner till att det finns många jobbmöjligheter i fastighetsbranschen.

Men vad tror du om rådets möjligheter att få någon verklig genomslagskraft – till exempel vad gällande rekryteringsbehovet?
– I rådet finns företrädare både för arbetsförmedlingen och utbildningsmyndigheterna, vilket är ett bra första steg för att öka kännedomen om behovet av nya personal. Om detta kombineras med utbildning av arbetsförmedlare och studie- och yrkesvägledare på grundskolan, vilket andra branscher gjort med framgång, finns goda förutsättningar för att kunna minska rekryteringsgapet, säger Niklas Stavegård.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]