(uppdatering: fler detaljer i hela nyheten)
VVS-bolaget FM Mattsson redovisar minskad omsättning och rörelseresultat i andra kvartalet 2024 jämfört med samma period året innan.
Nettoomsättningen sjönk 2,9 procent till 491,7 miljoner kronor (506,6). Den organiska försäljningstillväxten var -3,4 procent (-11,6).
Ebitda-resultatet blev 72,8 miljoner kronor (81,6), med en ebitda-marginal på 14,8 procent (16,1).
Ebita-resultatet blev 54,1 miljoner kronor (64,5), med en ebita-marginal på 11,0 procent (12,7).
Rörelseresultatet blev 47,5 miljoner kronor (58,1), med en rörelsemarginal på 9,7 procent (11,5).
Resultatet före skatt var 44,8 miljoner kronor (50,3).
Resultatet efter skatt blev 34,0 miljoner kronor (39,2), en minskning med 13,3 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 0,80 kronor (0,93), vilket innebär en minskning med 14,0 procent mot föregående år.
Föregående år påverkades andra kvartalet av engångskostnader om 1,3 miljoner kronor avseende ett effektiviseringsprogram i Sverige
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 129,0 Mkr (63,7) i första halvåret 2024.
Den räntebärande nettoskulden uppgick till -102,7 miljoner kronor (-262,9) per den 30 juni.
FM Mattsson Group lämnar ingen prognos för 2024.
- Vi summerar det andra kvartalet 2024 och konstaterar att försäljningen uppgick till 492 miljoner kronor med en ebita-marginal om 11,0 procent. Jämfört med motsvarande kvartal 2023 innebär det att försäljningen minskade med 2,9 procent och att ebita-marginalen försvagades från 12,7 procent. I kvartalet kan vi också konstatera att kassaflödet efter investeringsverksamheten fortsatte utvecklas positivt. Sammantaget ett bra resultat utifrån ett utmanande konjunkturläge för vår bransch, kommenterar vd Fredrik Skarp i delårsrapporten.
Efterfrågan på bygg- och bostadsmarknaden har fortsatt varit svagare under kvartalet. I princip alla bolagets huvudmarknader indikerar relativt låga aktivitetsnivåer, vilket följaktligen påverkar efterfrågan på bolagets produkter.
- Vår bedömning är dock att våra varumärken har en stark position hos kunderna och att vi i flera segment lyckas ta marknadsandelar. Vi ser det framför allt där våra varumärken har en väl inarbetad position och produkter anpassade mot den professionella renoveringsmarknaden. Vår bedömning för kommande kvartal är dock att vi möter ett fortsatt utmanande marknadsläge. På lång sikt ser vi ett stort underliggande behov av att både renovera och bygga nya badrum och kök, som bör gynnas av signaler om lägre räntor och inflation, fortsätter Fredrik Skarp.
FM Mattsson, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 491,7 | 506,6 | -2,9% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | -3,4 | -11,6 | |
Ebitda | 72,8 | 81,6 | -10,8% |
Ebitda-marginal | 14,8% | 16,1% | |
Ebita | 54,1 | 64,5 | -16,1% |
Ebita-marginal | 11,0% | 12,7% | |
Rörelseresultat | 47,5 | 58,1 | -18,2% |
Rörelsemarginal | 9,7% | 11,5% | |
Resultat före skatt | 44,8 | 50,3 | -10,9% |
Nettoresultat | 34,0 | 39,2 | -13,3% |
Resultat per aktie, kronor | 0,80 | 0,93 | -14,0% |
Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire