NCC och Trafikverket har tilldelats Årets miljöpris för den nya bron vid E4:an vid Rotebro. Det mest omfattande anläggningsprojektet som miljöcertifieras enligt CEEQUAL i Sverige.
På Betonggalan 21 november överlämnade infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd Årets Miljöpris till NCC och Trafikverket för arbetet med en av Sveriges mest trafikerade korsningar.
– Vi var först i Sverige att börja jobba med CEEQUAL -certifiering 2011 för vägbroarna i Rotebro . Hittills har ingen annan i Sverige miljöcertifierat ett så omfattande infrastrukturprojekt enligt CEEQUAL:s klassningssystem för mark- och anläggningsprojekt. Vi glada att Miljöpriset nu sätter fokus på arbetet som pågår till 2015, säger Jan Fernö, projektchef för NCC:s arbete i Rotebro.
Byggnadstekniskt skiljer sig brobygget i Rotebro från andra eftersom NCC inte bygger någon tillfällig bro utan använder den nya bron som tillfällig förbifart under tiden de gamla broarna rivs och den andra nya bron byggs. Därefter skjuts den 325 meter långa bron på plats i sidled. På så vis bibehålls det stora trafikflödet och säkerheten är hög för bilister och broarbetare under byggtiden.
– Det är första gången den här lösningen används i denna storlek i Sverige. Vi sparar både pengar, tid och naturresurser på att inte bygga en temporär bro. Dessutom minimeras trafikstörningar och Co2-utsläppen vid vägbygget, eftersom den nya breda bron ger bättre framkomlighet än en tillfällig på den hårt trafikerade sträckan, säger Christina Lindbäck, hållbarhetschef för NCC.