I mars förra året skickades 33 procent färre kravbrev jämfört med månadssnittet för året. Foto: Shutterstock.
Publicerat 30 mars, 2016

Flest betalar avgiften till bostadsrättsföreningen i mars

December och januari är månader då flest har problem att betala sin avgift till bostadsrättsföreningen. Men i mars är andelen betalare desto fler. Enligt Sveriges Bostadsrättscentrums statistik skickades 33 procent färre kravbrev än årssnittet i mars.

Under december 2015 ökade antalet obetalda avgifter till föreningen med 38 procent jämfört med snittet för året. Även under januari i år var det många bostadsrättsinnehavare som kämpade med att betala avgiften. Men i mars vände siffrorna. Under samma månad förra året skickades 33 procent färre kravbrev jämfört med månadssnittet för året.

[ Annons ]

Uteblivna betalningar påverkar bostadsrättsföreningens ekonomi. Avgifterna är väsentliga för att kunna täcka de fasta och löpande kostnaderna som till exempel skötsel och underhåll av fastigheten, räntekostnader och el, vatten och värme. Detta betyder att samtliga medlemmar i bostadsrättsföreningen kan drabbas om avgifterna inte kommer in i tid.

– När en bostadsrättsförening får problem med att få in månadsavgifterna betyder det indirekt att medlemmarna som har betalat agerar bank till de som inte gjort det. Om bostadsrättsföreningen upplever problem med uteblivna betalningar under en längre period kan det exempelvis påverka betalningarna till föreningens leverantörer. På sikt kan detta leda till att man måste höja avgifterna för att täcka upp för utgifterna, säger Helena Gustavsson, chefsekonom på SBC, i ett pressmeddelande.

I de allra flesta fall brukar bostadsrättsföreningarna få in obetalda avgifter efter påminnelser och kravbrev. I vissa fall riskerar dock personen, som har struntat i att betala, att bli uppsagd och förlora sin bostadsrätt genom en tvångsförsäljning.

– Det är ofta en väldigt komplicerad rättslig process att säga upp en medlem eller tvångssälja en bostadsrätt. Vi rekommenderar alltid att föreningens styrelse tar hjälp av en sakkunnig i den här typen av ärenden, säger Helena Gustavsson.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]