Energimarknadsinspektionen föreslår en rad åtgärder för att stärka kundskyddet för bland annat bostadsbolag.
Många fjärrvärmekunder har de senaste åren reagerat på kraftiga prishöjningar och bristen på kundskydd inom regelverket. Nu har Energimarknadsinspektion (EI) genomfört en genomlysning av fjärrvärmemarknaden, som innehåller slutsatser och förslag på möjliga åtgärder för att stärka kundskyddet.
EI har bland annat granskat kundernas kännedom om rättighet till förhandling och sedan medling samt hur dessa två processer fortlöpt i de fall kunder påkallat dem. Även Fjärrvärmenämndens hantering av inkomna medlemsansökningar berörs.
I en underliggande enkät till genomlysningen framkommer det bland annat att bostadsbolag inte ser något utrymme till påverkan under förhandling och medling.
– Det är bra och välkommet att Energimarknadsinspektionen inspekterar fjärrvärmemarknaden och granskar hur kundskyddet kan stärkas. Fjärrvärmebranschen genomlider sin lägsta kundnöjdhet på 15 år och att återfå förtroendet hos kunderna för den viktiga fjärrvärmen är fundamentalt. Ju fortare kundernas ställning på fjärrvärmemarknaden stärks desto snabbare återfås förtroendet, säger Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.
Han anser också att det är positivt att EI lyfter fram Prisdialogens fortsatta del i en helhetslösning av ett kundskydd mot oskäliga prishöjningar.
– Prisdialogen fyller en viktig funktion men det är också uppenbart att det behövs ändring i det regelverk som styr fjärrvärmemarknaden.
Fjärrvärmen är i det närmaste ett monopol.
Störst fokus i rapporten ägnas åt konkurrenssituation, prissättning, prismodeller och kundernas möjlighet att förstå och påverka fjärrvärmepriset. Myndigheten konstaterar, tvärt emot vad energisektorn i intervjuer framfört till myndigheten, att ”den faktiska konkurrenssituationen existerar i mycket liten utsträckning för den stora andelen befintliga fjärrvärmeanläggningar”.
– Det här är i linje med vad vi i Fastighetsägarna fört fram. Fjärrvärmen är i det närmaste ett monopol. Konkurrenssituationen för fjärrvärmeaktörer är så pass begränsad att det väcker frågor om fjärrvärmebolag bör tillåtas att använda alternativkostnadsmetoden för att räkna fram höjning av fjärrvärmepris. Särskilt som de själva har oinskränkt rådighet över vilket alternativ och vilka antaganden man väljer att jämföra sig med, säger Rikard Silverfur.
Energimyndigheten lyfter fjärrvärmebolagens 86 prismodeller som ett problem, och Rickard Silverfur menar att EI behöver analysera om det är rimligt att det finns så många olika prismodeller.
– Vi förväntar oss att regeringen tar slutsatserna och åtgärdsförslagen vidare och skrider till handling. Fjärrvärmen är för viktig för att stillasittande se hur kundernas förtroende för fjärrvärmen eroderar. Vi ser ingen annan väg framåt för fjärrvärmen än att kundernas ställning stärks.
Energimyndighetens slutsatser
- Kunden har låg kännedom om sina rättigheter till förhandling och medling.
- Tydlighet och transparens saknas gällande prisförändringar och prissättning.
- Kunden har en svag förhandlingssituation gentemot fjärrvärmeföretaget.
- Fjärrvärmenämnden uppfattas som en svag funktion.
- Prisdialogen lyfts fram framför intäktsreglering.
- Oklar konkurrenssituation på fjärrvärmemarknaden.
- Myndighetens kännedom om hur Reglerat tredjepartstillträde fungerar i praktiken är liten.
Energimyndighetens förslag på möjliga åtgärder
- EI tar fram förslag på åtgärder för hur kunderna kan få bättre kännedom om sina rättigheter på fjärrvärmemarknaden.
- EI utreder behovet av nya regler för att öka tydligheten och transparensen vad gäller prisförändringar och prissättning.
- EI utreder möjligheten att definiera begreppet förhandling i fjärrvärmelagen. Ei avser även att stärka kunden i förhandlingssituationen genom stödjande information
- EI ser behov av att genomföra en bred analys som undersöker en helhetslösning av ett kundskydd mot oskäliga prishöjningar där både Prisdialogen och Fjärrvärmenämnden inkluderas.
- EI utreder hur det reglerade tillträdet har fungerat i praktiken.
- EI utreder införandet av krav på fjärrvärmeföretagen att ta fram investeringsplaner.
- EI utreder behovet av reglering gällande anslutningsavgifter.