Fjolårets braksuccé Pokemon Go är kanske det mest kända exemplet på hur uppslukad allmänheten kan bli av AR-tekniken på en skärm. Amerikanska Magic Leap tar upplevelsen ett steg längre med så kallad mixed reality.
Publicerat 24 mars, 2017

Branschen har upptäckt augmented reality

Sommaren 2016 skedde en kommersiell explosion av AR, augmented reality, när folk gav sig ut på gator och torg för att spela Pokémon Go. Men det är bara början.

Pratar man köpcentrumtrender bör man absolut räkna med att branschens aktörer kommer att hitta allt fler nyttor med möjligheten att lägga ett förstärkt, digitalt lager över verkligheten.

[ Annons ]

Ett exempel är hur köpcentrumjätten Unibail-Rodamco har inlett ett samarbete med företaget bakom fjolårets succéspel Pokémon Go. Under våren kommer 58 köpcentrum i Europa att förses med så kallade Pokéstops, det vill säga geografiska positioner där de virtuella figurerna kan fångas in av spelarna.

– Vi har tecknat ett historiskt avtal med Niantic, där vi arbetar tillsammans för att berika besökarnas upplevelser i våra centrum genom deras innovativa augmented reality spel, förklarar Jean-Marie Tritant, verksamhetschef på Unibail Rodamco.

I höstas berättade Fastighetstidningen hur man i Uppsala märkte helt nya strömmar av människor vid besöksmålen. För att surfa på trenden och uppmärksamma satsningen på fritt wifi döptes Gamla torget hastigt, om än tillfälligt om till Pokémon Square.

Här finns det pengar. I Stockholmsbaserade Bublar har det pumpats in miljoner för att utveckla deras platstjänstbaserade mobilspel. Här går man ett steg längre än Pokémon Go och genom att spelarna själva fyller spelplanen med egna avtryck för andra spelare att interagera med.

Lite enklare, och mindre hippt, har Västtrafik i Göteborg tagit fram en Spårvagnssightseeing. Bara att kliva på är så börjar sightseeingen.

Appen för spårvagns-sightseeing från Västtrafik i Göteborg.

Med AR blandas verkligheten med det virtuella, till skillnad från virtual reality som visar upp en helt och hållet simulerad värld. Men nu talas det mer och mer om mixed reality.

Ett av de bolag det talas mest om är amerikanska Magic Leap. Med 1,4 miljarder i ryggen utvecklar de sitt headset med en teknologi där det inte kommer gå att skilja de digitala objekten från verkligheten. De har ännu inte släppt sin produkt men ett par demos visar vad vi kan förvänta oss.

– Rent tekniskt kommer det att hända extremt mycket under de kommande två åren. Vi har bara sett början på en mognadsvåg där det kommer utvecklas bättre headset, bättre upplevelser och bättre innehåll, säger Linus Bille, vd för innovationsbolaget Eicorn.

Hans tips är att som fastighetsägare akta sig för att låsa sig i ett visst hårdvarutänk eftersom det händer saker hela tiden.

– Det finns extremt kapitalstarka parter som satsat stora summor på att få saker att hända. Detta samtidigt som det hela tiden sker en teknikutveckling med bättre processorer, bättre batterier, bättre displayteknologi, säger Linus Bille.

Ett exempel är hur Google utvecklat en mobil med inbyggd IR-sensor på baksidan som gör telefonen till en realtidsscanner som kan begripa rumsligheten runtomkring.

Räkna alltså med att det digitala lägger sig som ett helt naturligt lager ovanpå den rent fysiska verkligheten.

Ovanstående har handlat om hur det digitala förstärker en rent geografisk plats. Än så länge är det omvända vanligare. Alltså att det digitala tar med användaren till en plats.

Ett exempel är den nyutvecklade mobilappen Wec360° AR som gör att man i en vanlig mobiltelefon eller surfplatta kan se tredimensionellt exakt hur solljuset kommer att falla över en planerad byggnad. Det är bara att rikta kameran mot en vanlig två­dimensionell projektritning så dyker en tredimensionell bild av hus, kvarter eller hela stadsdelar upp på displayen. Med ett skjutreglage på bildskärmen kan man flytta solen till olika tidpunkter på dagen.

 

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]