Kan en inflyttningspresent resultera i en Kundkristall? Det är i alla fall en del av framgångsreceptet som ledde fram till att Familjebostäder kammade hem priset.
Familjebostäder kammade hem Kundkristallen i kategorin Bästa Inflytt. Ilnaz Carlsson, förvaltningschef på Familjebostäder, och Petra Berggren, enhetschef Kundservice på Familjebostäder, förklarar att det trots deras höga index kom lite som en chock
– Det är superkul, det är ju första vinsten för oss. Arbetet med både kundnöjdhet samt inflyttnings- och tillträdesprocesser är något som vi jobbat med under flera år, säger Petra Berggren.
Det går snabbt när Familjebostäder lämnar över en lägenhet, ofta görs det samma dag som den tidigare hyresgästen flyttar ut. Detta kan resultera i att alla lägenheter som lämnas ut är inte alltid i toppskick.
– Men vi har en rutin för hur vi hanterar dessa lägenheter. Vi kontaktar såklart den nya hyresgästen och säkerställer att eventuella problem kommer åtgärdas. Det gör väldigt mycket, att man har en öppen dialog med hyresgästen, förklarar Ilnaz Carlsson.
Ilnaz Carlsson menar att fokuset på kunden är framgångsfaktorn bakom vinsten. Här är det också viktigt att våga tänka nytt.
– Vi har vågat skruva och ändra våra ideér. Vi har till exempel en inflyttningspresent som vi har sett över flera gånger; vad blir mervärdet för våra kunder när vi lämnar över påsen?
Stort fokus läggs på samarbetet mellan alla medarbetare, Berggren och Carlson förklarar hur engagerade kollegor som hjälps åt ligger till grund för en lyckad överlämning.
– En husvärd eller kundservice som lämnar över nycklarna klarar inte av allt själv, vi är flera avdelningar som ligger bakom arbetet, förklarar Ilnaz Carlsson.