[ Annons ]

Mari-Louise Persson, miljö- och energichef, Riksbyggen
Publicerat 23 november, 2022

Ett flexibelt grepp kring mobilitet

I det Vinnova-finansierade projektet FlexGate testar Riksbyggen ett nytt koncept för mobilitet.

Att bygga in olika mobilitetstjänster blir allt vanligare. Men det är ofta en utmaning att få ihop ekonomin.I projektet FlexGate som via Drive Sweden fått finansiering av Vinnova, ska ett 20-tal partners varav Riksbyggen är en av dessa, utreda ett potentiellt nytt koncept.

– Riksbyggen har som kooperativt företag lång erfarenhet av att bygga gemensamma lösningar. När det gäller mobilitetslösningar finns mycket att vinna på att samarbeta över större kvarter och med fler organisationer för att vi ska uppnå ett bekvämare, trevligare och mer hållbart samhälle i framtiden, säger Mari-Louise Persson, miljö- och energichef, Riksbyggen.

[ Annons ]

Tanken med FlexGate är att utöver att erbjuda mobilitetstjänster och skåp för paketutlämning kunna få in fler funktioner, av fler aktörer och över en längre tidsperiod. Det kan till exempel handla om att vara ett center för bygglogistik, återbruk och laddinfrastruktur, men man kan också tänka sig att det kan användas som lokal för medborgardialog, showroom för fastighetsutvecklare eller service som delningstjänster och verkstad för de boende. Framåt ska det kunna anpassas till framtida automatiserade transportsystem med till exempel självkörande skyttlar och leveransrobotar.

—Genom att vi tar ett grepp om mobilitetshusens hela livscykel och samlar en mängd olika aktörer och behovsägare i en serie workshops hoppas vi kunna utforma ett unikt koncept som vi i nästa steg kan testa på riktigt, säger Per Sunnergren, projektledare på Johanneberg Science Park.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]