Läge, storlek, förvaltningskvalitet och standard är några av de faktorer som tas upp i den nya hyresmodellen som LKF, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd tagit fram. ”Den underlättar för förståelse av hur hyressättningen i Lund sker, och då inte bara för hyresgästen utan kanske också för fastighetsägarna”, säger fastighetsjuristen Peter Gillbrant.
I Lund har det tidigare funnits ett poängsystem för hyressättningen. Men enligt Peter Gillbrants uppfattning har det varit svårt att förstå och genomskåda.
– Den nya modellen ska vara mer transparent och det blir lättare för fastighetsägare att visa för hyresgäster varför hyran är den som den är, säger Peter Gillbrant, fastighetsjurist på Fastighetsägarna Syd.
I modellen finns ett poängsystem där olika faktorer bedöms och poängsätts. Faktorer som lägenhetens storlek, husets standard och modernisering vägs in.
– Det är också mer fokus på läget, något som vi tycker inte tidigare har beaktas i nivå med hyresgästerna värderingar.
Nu talas det också mycket om förvaltningskvalitet. Är det med i modellen?
– Ja, förvaltningskvalitet är med. Då handlar det om tillgänglighet och service, som till exempel jourtider, städning och liknande.
Men Peter Gillbrant poängterar att modellen inte är en räknesnurra, utan det finns fortfarande en hel del inslag av förhandling.
– Modellen är ett verktyg för att underlätta hyressättningen och skapa ett transparent hyressättningssystem.