[ Annons ]

Nyparkerad barnfamilj på väg in i Mall of Scandinavia. 3 700 parkeringsplatser finns i köpcentrets garage. Foto: Maria Odeh
Publicerat 2 december, 2015

En miljon besökare på 19 dagar

Lite mer än två veckor efter en knökfull premiär, butiksbrand och cykelkaos kan det ändå konstateras att Mall of Scandinavia lockar. Köpcentret har redan passerat en miljon besökare.

Den 12 november slog Stockholms nya shoppingdestination, Mall of Scandinavia, upp sina portar. Drygt två veckor efter invigningen firar Mall of Scandinavia att centrumet har haft hela 1 miljon besökare.

[ Annons ]

– Vi är överväldigade av den fantastiska respons vi har fått från våra gäster, säger centrumchef Lena Rune. Många butiker har slagit rekord flera dagar i rad och att vi redan kan fira 1 miljon besökare känns otroligt, säger Lena. Självklart känns detta extra bra nu när julhandeln står för dörren, en högtid som, bekant, är väldigt viktig för handeln och så även för oss, säger Lena Rune, centrumchef Mall of Scandinavia.

Uppstarten för det nya köpcentret har inte varit problemfritt. Fyra dagar efter premiären uppstod en brand i en av butikerna, något som ledde till att fackförbundet Elektrikerna anmälde säkerhetsbrister till Elsäkerhetsverket. Sedan köpcentret öppnade har också trafiklösningen till och från området för cyklister kritiserats.

–?Det är katastrof. Det finns varken den cykelplanering och cykelinfrastruktur som man kan kräva i en modern och hållbar stad, säger Krister Isaksson, trafikplanerare och cykelexpert till Dagens Nyheter.

Solna stad har nu tagit på sig uppgiften att markera upp fler cykelbanor i området.

Fakta: Mall of Scandinavia

Mall of Scandinavia innehåller 224 butiker och restauranger, fördelade på över 101,000 kvadratmeter. Bland de varumärken som öppnat sina första butiker på den svenska marknaden syns JD Sports, Lego, Disney och Nike.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]