Fredrik Fiaschi, vd Brand Fuel, har jobbat med employer branding* i åtta år och vet hur man sätter rätt man på rätt plats. Han menar att den låga allmänna kännedomen om fastighetsbranschen är en tuff utmaning i kampen om framtidens bästa medarbetare, men att det alltid går att vända en nackdel till en fördel.
Publicerat 23 september, 2013

Employer branding-proffset tipsar: Så blir du en attraktiv arbetsgivare

Fredrik Fiaschi, vd Brand Fuel, har jobbat med employer branding* i åtta år och vet hur man sätter rätt man på rätt plats. Han menar att den låga allmänna kännedomen om fastighetsbranschen är en tuff utmaning i kampen om framtidens bästa medarbetare, men att det alltid går att vända en nackdel till en fördel.

 

[ Annons ]

1. Börja inte för sent
Många börjar fundera över rekryteringar först när behovet redan uppstått. Det finns alltid en konkurrent som byggt upp sitt varumärke under flera år. Är man då en okänd aktör i en anonym bransch så är det för sent att börja marknadsföra sig om man vill ha ett bra resultat. Du kommer att nå de som är aktiva med att söka jobb precis nu. Det tar längre tid att nå kandidater som har några års erfarenhet men sitter passiva på jobb som de är hyfsat nöjda med.

2. Sluta utgå från dina egna behov
Vänd på det hela och utgå från vilka behov kandidaten har. Vad söker den på en ny arbetsplats? Självklart har man som arbetsgivare en kravprofil. Försök att se den från den arbetssökandes håll – vad ger det mig att få jobba med de här sakerna? Ska man ansvara över ett litet team, formulera det inte så. Skriv istället att ”du får chansen att utveckla dina ledaregenskaper.” Intervjua några av dina senast anställda medarbetare innan du påbörjar en rekrytering. Hur ser de på företaget? Hur tänkte de när de sökte sig dit?

3. Vänd en nackdel till en fördel
Att verka i en bransch med låg synlighet bland allmänheten innebär att du har en chans att definiera bilden av framtidens medarbetare i fastighetssektorn. Visa i din marknadsföring hur en fastighetsskötare kan se ut i verkligheten.

4. Aktivera dina kandidater!
Varför inte rekrytera genom till exempel en tävling där de sökande får bidra med sin egen kreativitet?

5. Var syns du?
Den som vill rikta sig mot ungdomar måste tänka på att deras mediekonsumtion är otroligt mer fragmenterad än för 10-20 år sedan. Idag finns mängder av plattformar att synas på – hur väljer man då? Det kanske behövs 5-6 olika medier för att nå ett bra resultat. Kan du nå den du söker genom en klassisk platsannons i en dagstidning eller är det bättre att smalna av målgruppen med skräddarsydd ip-annonsering?

*Employer branding = Arbetet med en arbetsgivares varumärke gentemot pontentiella, nuvarande och tidigare anställda.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]