En två kilometer lång sträcka vid Arlanda ska bli elväg inom två år. På torsdagen meddelade Trafikverket att man stödjer projektet med delfinansiering.
Publicerat 4 juni, 2015

Elväg vid Arlanda inom två år

En två kilometer lång sträcka vid Arlanda ska bli elväg inom två år. På torsdagen meddelade Trafikverket att man stödjer projektet med delfinansiering.

På torsdagen meddelade Trafikverket att elvägsprojektet vid Stockholm Arlanda Airport kommer att delfinansieras. Elvägen är tänkt att användas för transporter mellan Arlanda flygplats och Rosersbergs logistikområde.

[ Annons ]

? Det är ett riktigt glädjebesked att staten fortsätter satsa på elvägar.  Vi kommer nu fortsätta utveckla detaljer inom tekniken vid vår testbana vid Arlanda och om cirka två år anlägga en två kilometer lång sträcka mellan Arlanda och logistikcentret i Rosersberg, säger Hans Säll, samordnare för affärsutveckling på NCC Roads och ordförande i konsortiebolaget.

Projektet är del av Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling av elvägar. Av från början elva projekt är elvägen vid Arlanda ett av två som nu ges ytterligare finansiellt stöd.

Tekniken som utvecklats de senaste fem åren bygger på en elskena i vägbanan som driver och laddar fordonen under resan. Elvägen mellan Rosersberg och Arlanda, som blir två kilometer lång, är en viktig länk för att visa hur miljösmart distribution kan utformas. Sträckan kommer att trafikeras av bland annat PostNords lastbilar som går i skytteltrafik mellan flygplatsen och logistikcentret i Rosersberg.

? Elvägar har flera fördelar. De minskar koldioxidutsläppen, tekniken vi har kan enkelt integreras i befintligt vägsystem och den är dessutom samhällsekonomiskt försvarbar, säger Gunnar Asplund, vd Elways.

33 procent av koldioxidutsläppen i Sverige kommer från vägtrafiken, varav godstrafiken står för en tredjedel. Konsultföretaget WSP har gjort beräkningar som visar att två tredjedelar av lastbilstransporterna i Sverige kan utföras på elvägar år 2030, vilket skulle reducera energianvändningen med ca 10 TWh.

Det aktuella projektet stödjs av NCC, Elways, Kilenkrysset, WSP Analys & Strategi, Airport city Stockholm, KTH, Gävle Container Terminal, e-Traction, ABT-bolagen och PostNord.

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]