Hållbarhetsexperten och 2030-sekretariatets grundare Mattias Goldmann reder ut argumenten om elbilsboomen är över. Han landar i ett nej, men konstaterar att det är mycket nytt att hålla reda på.
Den 8 november 2022 höll bilhandeln öppet till midnatt. De som hann skriva på kontrakt för en ny elbil får 50 000 kronor i bonus, även om bilen levereras långt in på 2023. Den som efter det datumet köper en elbil eller laddhybrid får inget alls. I var och varannan bilhall var media på plats för att dokumentera.
Exempelvis fick Svenska Dagbladet tag på Magnus Pedersen från Tumba som i all hast begett sig till Din Bil Volkswagen i Segeltorp. ”Det blev att lägga annat åt sidan för att åka att köpa elbil”, sa han.
Sen kom rekylen: I januari backade laddbilarna till 52 procent av nybilsmarknaden mot 75 procent månaden innan. För lätta lastbilar halverades elandelen, på bussidan kollapsade marknaden; en enda (!) elbuss registrerades. Under våren fortsätter kräftgången, utan bonus är många elbilar så dyra att leasa att möjligheten tagits bort.
Biltidningar skriver om snåla bensinbilar för den som tänkt sig en elbil – politiken har ju lovat billigare bensin medan elstödet bara blev ett tillfälligt plåster på såren. Dessutom stoppar tyskarna EU:s förslag om förbud mot nya bilar med förbränningsmotor efter år 2035.
Så var elbilarna en fluga, som etanolbilarna? Är det numera ingen större idé att investera i laddstolpar? Nej, och här är de tre främsta skälen till att jag menar att det inte är så:
1. Elbilarna blir billigare
Så länge det var brist på elbilar, kunde biltillverkarna ta bra betalt och inte ens erbjuda de billigare versionerna. Nu är läget ett annat; produktionskapaciteten har ökat och antalet tillverkare närmast exploderat samtidigt som lågkonjunkturen gör att färre vill köpa ny bil och de som vill har mindre pengar att röra sig med.
Tesla var först ut med prissänkningar; upp till 150 000 kronor över en natt – de som köpt en kort tid före blev förstås rasande! I sociala medier sprids nu bilder på vad som uppges vara en kommande, och länge omtalad, billigare modell från Tesla. Andra bilmärken, som Volvo, säger att de inte ska sänka priset, men stalltipset är att de kommer att tvingas göra det.
2. Biltillverkarna vill
Länge ville biltillverkarna egentligen inte sälja elbilar; vinstmarginalen var lägre och de har inte lika mycket som går sönder. Reservdelar och verkstäder är en bra inkomstkälla, vilket hotas av bilar utan växellåda, koppling, katalysator, kamrem, tändstift, motorolja, partikelfilter eller topplock. Men nu har det vänt, nu har så många biltillverkare investerat i egna elmotorer och köpt in sig på batterifabriker att det inte finns någon återvändo. Det blir knappast tydligare än när den nytillträdde Volvo-chefen Jim Rowan intervjuades om branschens utmaningar i tidningen Automotive News.
”Vi bestämde oss för ett ambitiöst mål och när du gör det så säger du att det inte finns några om eller men. Det är vår färdriktning. Det betyder att alla vi anställer, alla investeringsbeslut vi tar, alla designval vi gör för våra bilar är riktade för att nå den strategin. …. Däremot tror jag några konkurrenter fortfarande försöker komma underfund med hur snabbt de kan ställa om och om de kan rida på två hästar samtidigt. Vi har inte den tveksamheten.” Från 2030 tillverkar Volvo enbart rena elbilar – kompromisslöst och en viktig signal till oss i Volvo-land.
3. Politiken behöver elbilarna
Ibland kan man undra om svensk politik menar allvar med klimatmålen. Men EU skojar inte – länder som bommar deras klimatmål får dryga böter. För svensk del kan det bli upp till 20 miljarder kronor, och eftersom regeringen beslutat att reduktionsplikten – andelen förnybart i bensin och diesel – ska sänkas, så måste andra delar av omställningen gå desto snabbare. Elbilarna har en nyckelroll här hemma, och i andra länder som står inför samma utmaning.
Skäl som dessa är grunden till att Sveriges Allmännytta beräknar att 50 procent av hyresgästernas fordon är laddbara år 2030 och att de kommunala bostadsbolagen i snitt behöver investera i 100 nya laddplatser, varje år från nu. I bostadsrättsföreningar och kommersiella fastigheter är kunderna kapitalstarkare, så här går omställningen ännu snabbare. Att tempot just nu kortsiktigt sänks, ger välbehövlig tid att planera, målsätta och beställa.

GOLDMANNS 7 LADDADE TIPS
- Kolla läget. Elbilsomställningen går olika snabbt i olika delar av landet, och du ska förstås ligga steget före den lokala utvecklingen – men inte sjumilakliv, för då riskerar du att välja fel teknik. Läs på lokal statistik och ligg steget före.
- Vidga perspektivet. Laddfordon är inte bara elbilar, nu kommer elcyklarna starkt på landsbygden, snart är alla nya mopeder eldrivna och nästa gång du behöver en grävskopa eller lyftkran kan operatören mycket väl fråga var den ska laddas.
- Sök pengarna. Statliga Ladda Bilen-bidraget ger upp till 15 000 kronor per laddare, max 50 procent av kostnaderna. På samma sätt som elbilspremien försvann över en natt, är detta stöd inte för evigt – skynda att fynda!
- Framtidssäkra. När du ändå skaffar laddplatser, skaffa många. Att göra om arbetet flera gånger är dyrare och jobbigare, och den som har många laddplatser kan sova lugnt när det kommer lagkrav på att fastigheter ska ha en viss andel laddplatser. Samma sak med tekniken; enkla lösningar kostar mer i längden eftersom du måste uppgradera och byta ut.
- Dela med andra. Under en tid har du kanske fler laddare än elbilar i garaget, då kan det vara läge att hyra ut laddplatserna till andra, eller etablera en elbilspool för dina fastighetsgäster.
- Lyft blicken. Med allt fler elbilar i garaget blir det extra intressant att producera egen el med solceller på taket, att lagra el i batterier när den är billig och använda den eller sälja den till nätet när elpriset är högre. Förbered också för Vehicle-to-grid, när elbilarnas batterier kan balansera fatighetens behov.
- Skryt! Kan du erbjuda många laddplatser med effektiv laddning, så ökar värdet på fastigheten och dess kontor eller bostäder. Samtidigt är du en del av den klimatsmarta omställningen av transportsektorn. Men bara om du berättar – så skryt i klimatets tjänst!