Regeringen ger Energimarknadsinspektionen i uppdrag att föreslå hur konsumentskyddet för fjärrvärmekunder kan stärkas.
Energi- och näringsminister Ebba Busch har länge signalerat att politiken kan komma att behöva kliva in och reglera fjärrvärmemarknaden om inte aktörerna själva kommer till rätta med prisökningarna som slår hårt. I en interpellationsdebatt i slutat av förra året sa hon:
”Jag tycker att det är uppenbart att det är något som är ruttet här. Något funkar inte så som det historiskt sett har gjort.”
De senaste åren har många fjärrvärmeföretag genomfört kraftiga prishöjningar. Enligt dem själva med hänvisning till ökade bränslekostnader – vilket i många fall inte alls korrelerar med bolagets egna prismodell. Prishöjningarna har lett till att antalet anmälningar till Energimarknadsinspektionen, liksom antalet ansökningar om medling till Fjärrvärmenämnden, har ökat markant.
Nu ger Ebba Busch alltså Energimarknadsinspektionen i uppdrag att analysera behovet av ett förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden. Detta för att säkra en transparent prissättning, minska risken för oförutsedda prishöjningar och garantera fjärrvärmekundernas rättigheter.
– Människor ska känna sig trygga med att de inte betalar oskäliga priser för att värma sina hem. Det här är vad man kallar naturliga monopol där ett bolag har ansvar för både produktion, distribution och försäljning. Det ska inte finnas oklarheter kring prissättning på marknaden, säger Ebba Busch.
För Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna, är det ett sedan länge efterfrågat initiativ.
– Efter de omfattande prishöjningarna under de senaste åren är det viktigt att snarast stärka kunderna ställning på fjärrvärmemarknaden Ju fortare kundernas ställning på fjärrvärmemarknaden stärks desto snabbare återfås förtroendet, säger Rikard Silverfur
Regeringen vill bland annat stärka kundforum som Prisdialogen för fjärrvärme och analysera prisstrukturer.
– Prisdialogen fyller en viktig funktion. Ökad kunskap och stärkta forum är välkommet men vi ser också ett behov av ett faktiskt stärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden. Det är viktigt att Energimarknadsinspektionen återkommer med konkreta och genomförbara förslag som på riktigt stärker kundskyddet, säger Rikard Silverfur.