Energimarknadsinspektionen (Ei) anser att förhandlingsskyldigheten i fjärrvärmelagen är verkningslös. Därför behövs större transparens kring fjärrvärmeföretagens prissättning och ekonomi.
I ett delbetänkande från Ei för man fram att det behövs lagändringar för att på riktigt stärka kundernas ställning på fjärrvärmemarknaden.
Detta eftersom fjärrvärme är ett naturligt monopol vilket gör att kunderna inte har några möjligheter att byta leverantör. De har även begränsade möjligheter att byta uppvärmningsform då det ofta kräver stora investeringar.
Det var utifrån de premisserna regeringen i april gav Ei i uppdrag att utreda ett förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden. I uppdraget ingick även att utreda hur det reglerade tredjepartstillträdet fungerar i praktiken.
Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna, välkomnar Energimarknadsinspektionens förslag.
– Vi ser mycket positivt på att Ei nu tydligt slår fast att transparensen måste öka och kundskyddet måste stärkas för att fjärrvärmen ska förbli konkurrenskraftig, säger Rikard Silverfur.
Ei konstaterar att det nuvarande skyddet i fjärrvärmelagen mot oskäliga prishöjningar är verkningslöst, där rätten till förhandling och medling skapar förväntningar om inflytande över prisutvecklingen.
Fastighetsägarna har länge påpekat att kunderna i praktiken saknar reella påverkansmöjligheter och stödjer därför Ei:s ambition att ersätta detta med mer effektiva verktyg.
– Det är bra att Ei nu avser gå vidare med verkningsfulla förslag för att stärka fjärrvärmekundernas ställning. Under de senaste två åren har uppvärmningskostnaderna ökat med närmare 25 procent med små möjligheter för fjärrvärmekunderna att påverka, säger Rikard Silverfur.
Transparensen måste öka och kundskyddet måste stärkas för att fjärrvärmen ska förbli konkurrenskraftig.
Energimarknadsinspektionen ska nu arbeta vidare med konkreta förslag för att stärka kundskyddet på fjärrvärmemarknaden, med en slutrapport i december.
– Vi ser fram emot att fortsatt arbeta nära Ei i detta uppdrag och bidra med konstruktiva lösningar som stärker fjärrvärmekundernas ställning, avslutar Rikard Silverfur.
Hos branschorganisationen Energiföretagen vill man också se en genomlysning av värmemarknaden och en transparens. Dock vill Daniel Lundqvist, ansvarig för marknadsfrågor, fjärrvärme och fjärrkyla, framhålla att det i majoriteten av fjärrvärmeleveranserna sedan många år finns den så kallade Prisdialogen. Ett gemensamt initiativ som ger större transparens och kunddialog än vad fjärrvärmelagen kräver.
Vidare menar Daniel Lundqvist att Ei drar en alltför långtgående slutsats i påståendet om att kunderna ”helt saknar skydd” och att förhandlingsskyldigheten är ”verkningslös”:
– Förhandlingsskyldigheten för med sig ett krav på transparens och att man måste motivera sin prissättning. Detta, tillsammans med den konkurrens som finns på värmemarknaden, medför att man rimligen har svårt att sätta oskäliga priser. I synnerhet om man som fjärrvärmeföretag åtagit sig att vara med i Prisdialogen.
Han anser också att det inte tydligt framgår att fjärrvärmeföretagen agerar på en konkurrensutsatt värmemarknad, och inte en ”fjärrvärmemarknad” som Ei håller fast vid.
– Detta missvisande grundantagande har tyvärr blivit lite styrande för utredningen, säger Daniel Lundqvist.
Dagens skrivning i fjärrvärmelagen gör det också öppet för olika tolkningar, menar han. Ett fjärrvärmeföretag är enligt konkurrenslagen förbjudna att tillämpa olika villkor för likvärdiga transaktioner och enligt Kommunallagen (kommunägda företag) måste man tillämpa en likabehandling av sina kunder.
– Därmed är det, såsom lagen hittills har tolkats, generellt inte tillåtet att ge enskild kund rabatter, som annars skulle behöva kompenseras med ett högre pris till övriga kunder.
Vad gäller ekonomisk transparens säger han att Energiföretagen själva har lyft att Ei borde göra något mer av all data som de år efter år samlar in och publicerar från medlemsföretagen.
– Så vi välkomnar att de tillgängliggör och paketerar sin data så att man kan begripa vad sifforna säger. Sedan är det ibland väldigt komplexa verksamheter som ska benas ut. Vi vet dock att branschen är mycket pressad nu, och att redovisningen av 2023 och 2024 sannolikt kommer att påvisa detta.
Fakta: EIs åtgärder och förslag i delrapporten
- Ei föreslår att regeringen ger myndigheten ett särskilt uppdrag och anslag för att utveckla en transparensplattform där fjärrvärmekunder, allmänheten och media kan få inblick i fjärrvärmeföretagens prissättning, ekonomi och verksamhet.
- Från och med 2026 kommer Ei att publicera en årlig rapport om fjärrvärmemarknadens utveckling, med särskilt fokus på prissättning och ekonomi.
- Ei har utökat informationen på sin webbplats om kunders och företags rättigheter och skyldigheter enligt lagstiftningen.
- Ei föreslår att fjärrvärmeföretag ska bli skyldiga att publicera information om kundrättigheter på sina webbplatser och hänvisa till Ei:s information.
Ytterligare åtgärder till slutredovisningen (december 2025)
- Nya krav på fjärrvärmeföretagens prisinformation på sina webbplatser.
- Mer detaljerad information till kunder vid prisändringar, minst två månader i förväg.
- Nya kundskyddande lösningar, exempelvis kollektiv förhandling för fjärrvärmekunder.
- Utveckling av befintliga forum, såsom Prisdialogen och Fjärrvärmenämnden, samt utredning av alternativa kundskyddsmodeller.
- Krav på investeringsplaner för fjärrvärmeföretagen för att säkerställa långsiktiga investeringar i fjärrvärmenäten.