Svenskarna handlar lika ofta men snålar mer vid köp på nätet. Men E-handelsindikatorn för 2023 ger också besked om att fysisk handel gått bättre än e-handel.
Utvecklingen på för e-handeln är inte förvånande. Med inflationen och högre priser under 2023 har alla handlare märkt av att svenskarna håller lite i plånboken och väljer billigare alternativ.
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2023 till 144 miljarder kronor, vilket är en minskning med 8 procent jämfört med 2022. Justerat för inflation motsvarar det en minskning av volymförsäljning på nära 16 procent.
Svensk Handels chefsekonom Maria Mikkonen konstaterar att det inte är helt enkelt att exakt särskilja fysisk handel från e-handel, men att man ändå kan se att i volym minskade den totala försäljningen i handeln med 5,2 procent under 2023. Det satt i relation att Svensk Handel skattar försäljningsminskningen i e-handeln i volym till cirka 16 procent.
– Den fysiska handeln har gått betydligt bättre än e-handeln. Sannolikt delvis förklarat av de tidigare höga pandemisiffrorna för e-handeln. Många av konsumenterna tycks nu ha ”hittat tillbaka” till den fysiska handeln, säger Maria Mikkonen.
Toppåret för e-handeln var 2021 med en omsättning på 171 miljarder. Men den sjunkande omsättningen under 2023 förklaras inte av att färre e-handlade, utan av lägre köpesummor. Den genomsnittliga köpesumman minskade från 2 319 till 2 126 kronor.
Det är framför allt möbler, leksaker och hemelektronik som minskat i omsättning inom e-handeln. Generellt har det gått dåligt för alla kapitalintensiva varor. De enda varugrupperna som ökade under 2023 var nikotin och tobaksprodukter, som ökade med 20 procent i omsättning, samt varor från apotek, som ökade med 10 procent. Nikotin och tobak är en förhållandevis liten produkt på nätet som omsätter 3,7 miljarder av totalt 144.
– 2023 blev ett prövningarnas år för många e-handlare. Svart på vitt ser vi nu hur det tuffa ekonomiska läget, som slagit hårt mot kundernas köpkraft, påverkar stora delar av e-handeln negativt. Ljuspunkten är att vi ser att kundernas intresse för e-handeln fortsatt är starkt, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i en kommentar.