[ Annons ]

Leksaker är ihop med möbler och hemelektronik det som minskat mest i omsättning. Foto: Shutterstock
Publicerat 14 februari, 2024

E-handeln tappade omsättning

Svenskarna handlar lika ofta men snålar mer vid köp på nätet. Men E-handelsindikatorn för 2023 ger också besked om att fysisk handel gått bättre än e-handel.

Utvecklingen på för e-handeln är inte förvånande. Med inflationen och högre priser under 2023 har alla handlare märkt av att svenskarna håller lite i plånboken och väljer billigare alternativ.

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2023 till 144 miljarder kronor, vilket är en minskning med 8 procent jämfört med 2022. Justerat för inflation motsvarar det en minskning av volymförsäljning på nära 16 procent.

[ Annons ]

Svensk Handels chefsekonom Maria Mikkonen konstaterar att det inte är helt enkelt att exakt särskilja fysisk handel från e-handel, men att man ändå kan se att i volym minskade den totala försäljningen i handeln med 5,2 procent under 2023. Det satt i relation att Svensk Handel skattar försäljningsminskningen i e-handeln i volym till cirka 16 procent.

– Den fysiska handeln har gått betydligt bättre än e-handeln. Sannolikt delvis förklarat av de tidigare höga pandemisiffrorna för e-handeln. Många av konsumenterna tycks nu ha ”hittat tillbaka” till den fysiska handeln, säger Maria Mikkonen.

Toppåret för e-handeln var 2021 med en omsättning på 171 miljarder. Men den sjunkande omsättningen under 2023 förklaras inte av att färre e-handlade, utan av lägre köpesummor. Den genomsnittliga köpesumman minskade från 2 319 till 2 126 kronor.

Det är framför allt möbler, leksaker och hemelektronik som minskat i omsättning inom e-handeln. Generellt har det gått dåligt för alla kapitalintensiva varor. De enda varugrupperna som ökade under 2023 var nikotin och tobaksprodukter, som ökade med 20 procent i omsättning, samt varor från apotek, som ökade med 10 procent. Nikotin och tobak är en förhållandevis liten produkt på nätet som omsätter 3,7 miljarder av totalt 144.

– 2023 blev ett prövningarnas år för många e-handlare. Svart på vitt ser vi nu hur det tuffa ekonomiska läget, som slagit hårt mot kundernas köpkraft, påverkar stora delar av e-handeln negativt. Ljuspunkten är att vi ser att kundernas intresse för e-handeln fortsatt är starkt, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i en kommentar.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]