Foto: Shutterstock.
Publicerat 23 februari, 2021

E-handeln exploderade 2020 – upp 40 procent

Svenskarna e-handlade för 122 miljarder kronor under 2020. En uppgång med 40 procent från året innan. Inköpen av dagligvaror ökade med hela 95 procent visar nya siffror från e-barometern. 

Det var förstås inte oväntat att tillväxten inom e-handeln, när året 2020 summerades, skulle vara rejäl. Men att den skulle landa på plus 40 procent översteg rejält prognoserna. 

– Vi justerade hela tiden upp siffrorna och vid Black Friday i november gissade vi på 33 procents ökning för helåret.  Sedan kom en julhandel där väl det mesta köptes på nätet och då drog det iväg ett snäpp till,  säger Anders Andersson, e-handelsexpert på PostNord som sammanställer e-barometern med Svensk Digital Handel och HUI Research.

[ Annons ]

I princip över hela linjen har svensken ökat sitt handlande på nätet, men det som mest sticker ut under coronaåret 2020 är lyftet för e-handeln inom dagligvaror – upp med 95 procent och i pengar räknat en ökning med 7 miljarder kronor. Även köpen i dagligvarubutik ökade med 3 miljarder under året, det som en effekt att vi är mer hemma och minskat på våra krogbesök.

Anders Andersson ser ökningen för dagligvaror som ett trendbrott och räknar med att svenskarna fortsätter att köpa mat på nätet med antingen leverans till dörr eller click and collect vid butik.

– I Storbritannien är det 12,2 procent av maten som köps på nätet, i Sverige just nu 4 procent. Så nog finns det potential att öka. Jag tror att den stora förändringen dock kommer att dröja fram till 2022 då de stora dagligvarukedjorna får ordning på sina system, säger Ander Andersson. 

Branscher där en större förflyttning gått från butik till e-handel är bland annat skönhet, apotek och sport/fritid. Det är varor som är lätt identifierbara, som sällan behöver provas och för skönhet och apotek även lätta att transportera ner i en brevlåda. 

– Jag tror vi kommer att få se apoteksbutiker som får lägga ner, det har varit lite av en överetablering av apotek i vissa stadsområden, säger Anders Andersson.

Vad kommer då att hända 2021? Med tanke på att vi fortfarande är inne i en utbredd pandemi och att det kan ta tid innan vaccineringar slagit igenom i stor skala, är prognosen att e-handeln fortsatt ökar något i början av året och sedan klingar av mot slutet av 2021.

– Min egen gissning är att vi i slutet av detta år landar på plus tio procent.

Det skulle i så fall innebära en överflyttning av cirka 12 miljarder kronor till e-handeln.  För 2020 var ökningen i e-handelns omsättning 35 miljarder.

Men när pandemin är över, kommer vi inte gå tillbaka till att handla mer i butik?

– Till viss del. Yngre personer tror jag redan är mer eller mindre inställda på att inköp görs på nätet. Men äldre personer som köpt mycket på nätet under pandemin kanske söker sig tillbaka till butiken. Jag frågade min fru Katarina som är 70 år, om hon vill fortsätta handla på nätet. ”Nej, jag vill gå i en butik, det är ju så kul”, fick jag till svar, säger Arne Andersson.

Tillväxt 2020  Andel av marknaden
Dagligvaror + 95 % 4%
Möbler/heminredning + 63%11%
Apotek       +59%  16%
Hemelektronik  +43%43%
Bygghandel +41%  14%
Sport/fritid +38%  18%
Kläder/skor +16%30%

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]