Handlarna ser ljust på framtiden även om e-handeln blir en stor utmaning. Det enligt en enkätundersökning som Svensk Handel gjort.
Publicerat 4 maj, 2012

E-handeln en utmaning för butikerna

Handlarna ser ljust på framtiden även om e-handeln blir en stor utmaning. Det enligt en enkätundersökning som Svensk Handel gjort.

När 200 butikschefer och butiksägare får ange detaljhandelns främsta utmaning de kommande åren svarar 27 procent e-handeln. När det gäller den egna butiken är det istället konkurrensen från externa köpcentrum som lyfts fram som den främsta utmaningen (37 procent) bland de som har svarat.

[ Annons ]

Inom dagligvaruhandeln anger ungefär en fjärdedel (23 procent) att kunna locka och behålla kompetent personal är den främsta utmaningen.

Handlarna i Sverige ser e-handeln som den främsta utmaningen under de kommande åren. Störst utvecklingspotential ser handlarna i att utveckla tjänster och service. Det visar en undersökning som Svensk Handel har gjort inför sin årsstämma den 7 maj.

– Internet och e-handel håller på att revolutionera våra konsumtionsvanor. Det kommer innebära stora utmaningar för vår bransch, men öppnar samtidigt gränslösa möjligheter att nå ut till nya och gamla kunder, säger Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel.

Handlarna ser allmänt mycket ljust på framtiden de kommande tio åren. Nästan åtta av tio (79 procent) tror att detaljhandel kommer att utvecklas lika bra eller bättre jämfört med den senaste tioårsperioden.

Den största utvecklingspotentialen för framtiden är enligt handlarna att utveckla service och tjänster tillsammans med försäljningen av varor. Bland handlarna anger 58 procent det som den största utvecklingspotentialen.

 

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]