Illustration: Johan Isaksson
Publicerat 24 november, 2022

”Dra gränsen tidigt”

Psykoterapeuten Jakob Carlander är aktuell med handboken Rättshaveristiskt beteende – bemötande i praktiken som han skrivit tillsammans med den legitimerade psykologen Andreas Wedeen.

Han tror att boken kan göra nytta i fastighetsbranschen då personer med rättshaveristiska tendenser kan vara ett stort bekymmer i både bostadsrättsföreningar och lokala hyresgästföreningar.

För en styrelse handlar det egentligen bara om att hantera situationen.

[ Annons ]

– Och inte minst de övriga i huset så att de inte dras in. Då dessa personer ibland kan få andra boende med sig som inte förstår detta beteende. De talar ofta med ett juridiskt språk som låter väldigt beskäftigt, men kraven är sällan förenliga med regler, lagstiftning och andra personers önskemål och behov. 

Hur vanligt är det att de i grunden faktiskt kan ha rätt?

– Det kan hända att de haft rätt i någon liten detalj från början. Men ofta är man benägen att ge dem rätt i början i tron att det ska lugna beteendet. Men så blir det sällan, snarare bidrar det till att förstärka beteendet.

Var går egentligen gränsen? Vi kan ju alla gå upp i en fråga kanske lite väl mycket.

– Gränsen går när man inte längre kan läsa av sitt eget beteende och inse att det kostar både mig och min omgivning för mycket att älta vidare.

Jakob Carlander menar att det viktigaste är att bemöta rättshaveristen tidigt. Ett tillmötesgående, som inte är motiverat utifrån vad stadgar och regelverk kräver, riskerar enbart att bli ytterligare bränsle.

– Sen får man stå ut med att ha en granne som är missnöjd i trappen. Vi blir lätt så ängsliga så fort någon inte tycker om oss, men jag brukar tala om att inta en svalkande likgiltighet. Kom ihåg att du inte är skyldig till den andres beteende även om det framställs så. Det har ofta sin grund långt tillbaka i tiden och är kopplat till den andres personlighet.

Jakob Carlander, psykoterapeut. Foto: Marcus Gustafsson

Jakob Carlanders fem bästa råd för att hantera en rättshaverist

  1. Var inte överambitiös med att få personen känna sig nöjd och tillfreds. Less is more.
  2. Frångå aldrig regler och rutiner. Låt inte en person få något man inte skulle ha gett till någon annan.
  3. Vid viktiga styrelsemöten och årsmöten; anlita en jurist som bisittare.
  4. Håll hårt i ordförandeklubban, håll fast vid dagordning. Är du själv mötesdeltagare; våga på ett vänligt men bestämt sätt säga emot personen och ge din åsikt. Låt det inte bli ett envig mellan ordförande och personen med detta beteende.
  5. Avbryt samtal och möten som förlorat sin bärighet, eller då personen utsätter dig för hot eller verbala kränkningar.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]