NCC lanserar digitalt skolverktyg om energiförbrukning. Foto: Mika Pajo, NCC.
Publicerat 3 november, 2017

Digitalt verktyg ska lära skolelever om energiförbrukning

NCC lanserar ett digitalt verktyg för att underlätta undervisningen om hållbar energiförbrukning i skolan.

Genom att använda skolbyggnaden som ett verktyg för fenomenbaserat lärande får eleverna uppgifter om energiförbrukning och inomhusklimatet och hur dessa kan påverkas. Rantaroustiskolan i Finland är först ut i Norden med att koppla upp skolbyggnaden och integrera den i undervisningen.

[ Annons ]

– Skolbyggnaden producerar stora mängder intressant information, som i vanliga fall endast är tillgänglig för experter. Nu erbjuder vi möjligheten att ”kika in under motorhuven”. Via vår tjänst Myschool ser man exempelvis var energin kommer ifrån, vad den behövs till i skolbyggnaden, hur byggnaden fungerar, hur man kan spara energi och vad nyttan är med energibesparingar, säger Ari Törrönen, digitaliseringsansvarig på NCC i Finland.

Det digitala verktyget Myschool samlar in mätdata från byggnadsautomationen i skolan och i tjänsten ingår även färdigt stödmaterial och övningsuppgifter till lärare som följer läroplanen.

Med hjälpa av verktyget kan lärarna ge eleverna kunskaper om den egna skolbyggnaden och därigenom fördjupa intresset för energibesparing och för att förbättra inlärningsmiljön. Målet är att få eleverna att förstå begrepp som förnybar energi, byggnaders energiförbrukning och bra inomhusluft men framföra allt vilka möjligheter de själva har att påverka genom konkreta exempel.

– Eleverna kan till exempel se hur stor skillnad det blir om man tvättar händerna snabbt eller låter kranen rinna medan man tvålar in händerna, säger Ari Törrönen och fortsätter:

– Antalet kilowattimmar som man sparar in på energiförbrukningen säger exempelvis inte nödvändigtvis eleverna så mycket men besparingen kan konkretiseras genom att beskriva hur man med samma mängd energi kan värma upp gymnastiksalen fram till slutet av året.

Rantaroustiskolan i Tyrnävä, Finland, är första skolan ut att använda verktyget som har tagits fram i dialog med lärarna på skolan för att göra det så enkelt som möjligt för dem att använda tjänsten.

 

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]