Digitalisera mera

Fastighetsbranschen blir allt mer digital. Det kan göra livet lättare för både fastighetsägare och hyresgäster och jakten på det perfekta gränssnittet är i full gång.

Annons:

Annons:

Annons:


Många fastighetsägare försöker hitta digitala lösningar, både för att kunna spara pengar och för att erbjuda hyresgäster och andra intressenter bättre nyttor. Ett exempel är Oscar Properties som erbjuder digitala eftermarknadstjänster när de säljer nyproducerade bostadsrätter. Deras plattform Oscar Property World har utvecklats av Uppsalaföretaget Tmpl.

– Nästan alla stora fastighetsbolag har tjänster som ”mina sidor” på webben eller i telefonen, men sådana brukar inte användas särskilt mycket, säger Peter Almström som är ansvarig för affärsutveckling på Tmpl. Han tror att vi har tröttnat på att ha för många enskilda appar som vi sällan använder i telefonen. I stället vill han samla allt på ett ställe

Som en blandning av ett lokalt Facebook, Instagram och Blocket. Så beskriver Peter Almströms Tmpl:s communitytjänst som kopplar ihop ett visst geografiskt område – en trappuppgång, en fastighet eller ett helt område – till ett gemensamt socialt flöde dit alla boenderelaterade funktioner och tjänster kopplas.

– Det skapar ett enkelt sätt för en fastighetsägare och förvaltare att kommunicera i realtid med de boende. Och boende eller verksamma i området kan också kommunicera direkt med varandra.

Exempel på sådant som kan kopplas till plattformen är delningstjänster som bil- eller cykelpooler eller hemleverans av färdigmat.

Egentligen kan vilken tjänst som helst läggas till, det är bara fantasin som sätter gränser.

– Egentligen kan vilken tjänst som helst läggas till, det är bara fantasin som sätter gränser, säger Peter Almström.

– Det finns massor med idéer kring digitala tjänster som snurrar runt och fastighetsbolag lägger stora pengar på att hitta bra lösningar. Problemet är att det är svårt att upprätthålla intresset för de tjänster som skapas.

En tjänst som mer liknar de sociala medier som många av oss lägger så mycket tid på tror han alltså är receptet för att hålla användarna kvar. En annan metod för att öka människors vilja att använda digitala lösningar kallar han gamification – att låna drivkraften från dataspel för att motivera och engagera oss som användare.

– Det kan handla om energiförbrukning, att man i realtid kan följa vad det är som faktiskt drar energi och tävla mot sina grannar i att spara mest.

Förutom Oscar Properties arbetar Tmpl idag med ett rad andra bostadsutvecklare och fastighetsbolag.

– Jag skulle nästan säga att den här typen av tjänster kommer att bli standard för alla bostadsrättsföreningar, bostadsbolag och -förvaltare inom några år, säger Peter Almström.

Annons: