Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef, Sveriges Allmännytta
Publicerat 12 maj, 2021

Digitala assistenter ger mer tid för hyresgäster

En plattform för digitala assistenter ska hjälpa medlemsföretag i Sveriges Allmännytta att effektivisera sin verksamhet och därmed frigöra tid för möten med hyresgästerna.

Sveriges Allmännytta har genomfört en ramupphandling av en plattform för digitala assistenter åt medlemsföretagen. Med hjälp av plattformen, som levereras av språkteknologibolaget Gavagai, ska medlemsföretagen kunna automatisera enkla och monotona arbetsuppgifter och frigöra tid för personliga möten med hyresgästerna.

– Ramupphandlingen erbjuder alltifrån en mycket enkel digital assistent, som ska kunna svara på vanligt återkommande frågor, till mer komplexa lösningar. Assistenten ska kunna byggas ut och integreras mot befintliga verksamhetssystem för att kunna utföra betydligt mer avancerade uppgifter, säger Jonas Högset, fastighet- och hållbarhetschef, Sveriges Allmännytta.

[ Annons ]

Sveriges Allmännytta vill göra plattformen tillgänglig för så många av medlemsbolagen som möjligt och har därför satt en låg instegskostnad.

Nästa steg är att matcha plattformens olika digitala lösningar mot medlemsföretagens behov. Tanken är att göra ett antal medlemsföretag till testpiloter för att  en gemensam standard inom allmännyttan ska kunna sättas.

– Vi har också en målsättning att de bolag som använder tjänsten ska dela lösningar med varandra, och därmed kan värdet av att använda ramavtalet öka än mer samtidigt som mer kundnytta uppnås, säger Jonas Högset.

Den digitala assisten har även möjlighet att kommunicera på flera språk, vilket underlättar kommunikationen med de hyresgäster som inte har svenska som modersmål.

Ramavtalet gäller från 1 juni 2021 och sträcker sig över två år, med möjlighet till förlängning.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]