Atrium Ljungberg presenterade i veckan sitt samarbete med Sweden Foodtech. Fastighetstidningen fick tag på bolagets grundare, Johan Jörgensen, ute på branschmässan GastroNord för att fråga om de hetaste trenderna just nu.
Våren 2017 tog Atrium Ljungberg över Söderhallarna på Medborgarplatsen i Stockholm. Nu arbetar man för fullt med visionen att bli Södermalms mötesplats för mat, kultur och kreativitet.
– Utöver Stockholms bästa matutbud är planen att saluhallen också ska innehålla food-labs, mathantverkare och matstudios för kurser. Vår vision med Söderhallarna är att det ska bli navet för foodtech, ett innovationscenter och en mötesplats för mat, kultur och kreativa näringar, säger Jon Allesson, affärsutvecklingsansvarig stadsinnovation på Atrium Ljungberg.
En ny samarbetspartner är bolaget Sweden Foodtech som flyttar in på entréplanet i Söderhallarna under maj. De planerar även en pop up-yta, där allmänheten ska kunna upptäcka, uppleva och smaka på framtidens mat.
– I Söderhallarna knyter vi samman entreprenörer, kockar, storföretag, forskning och samhälle för att skapa nästa generations matsystem, säger Johan Jörgensen, co-founder Sweden Foodtech.
Denna vecka har han dock inte haft tid att packa flyttkartonger. Fastighetstidningen fick tag på honom när han ilade mellan montrarna på den nu pågående branschmässan GastroNord för att få en bild av vart matbranschen är på väg just nu. Detta är de hetaste trenderna inom foodtech just nu enligt Johan Jörgensen:
- Urban farming. Det dyker hela tiden upp nya sätt att producera mat i städerna. Vi kommer se cellodling av kött i stora tankar och liknande.
- Plantbased. Alltså hur vi med hjälp av olika slag ny teknik kommer att äta mer plantbaserat. Det är exempelvis ”impossible burgers” – burgare som kan blöda, se ut som kött och smaka som kött fast det är grönsaker. Vi kommer att producera på helt nya sätt och uppleva nya smaker. Det handlar inte bara om den rådande vego-trenden. För det första är et en planetär nödvändighet. Vi kan inte överleva om vi i inte börjar äta mer veganskt. Med det kommer nya matprodukter, men också nya sätt att
- Robotisering är en jättetrend. Det kommer nya robotar som kan göra allt ifrån att tjänstgöra om baristor till att härma mästarkockar. Det kommer inte att innebära slutet för koken som rockstjärna. Tvärtom. Kocken kan få många smårockstjärnor runt sig som hjälper till. Det är jätteviktigt eftersom det är så få som vill jobba inom matsektorn.
- Service. Vi ser ett skifte från att ha fokuserat på att laga maten själva till att köpa hem färdiglagat eller äta ute på restaurang. Tillväxten inom matsektorn just nu är uteslutande inom service.
- Att reducera avfall. Vad det handlar om att ta ett grepp kring all den data som alstras kring maten. Varifrån kommer maten, hur transporteras den, hur konsumeras den, var slängs den… Får vi koll på det flödet kan vi möjliggöra en smartare hantering.