[ Annons ]

HUI skriver upp prognosen för i år. Detaljhandeln har ökat sin försäljning i år, men nästa år avtar ökningstakten.
Publicerat 23 februari, 2016

Detaljhandeln ökar takten

HUI skriver upp prognosen för i år. Detaljhandeln har ökat sin försäljning i år, men nästa år avtar ökningstakten.

I mars spådde HUI Research en ökning av försäljningen med 3,0 respektive 3,5 procent. Men något överraskande har det gått bättre än så. Den totala detaljhandeln väntas öka med 4,0 procent i löpande priser i år och 3,5 procent nästa år. Det råder bra köptryck i elektronikhandeln och möbelhandeln vilket gjort att sällanköpsvaruhandeln redan ökat med 5,9 procent.

[ Annons ]

På grund av högre prisökningstakt har även dagligvaruhandeln har växlat upp under de senaste månaderna.

Det är SvD som rapporterar från en pressträff där Elin Gabrielsson, konsult på HUI Research, förklarar hur låg ränta, låg inflation och en god reallöneutveckling fortsätter att ge stöd åt hushållen.

– Hushållen har ett fortsatt riktigt gott utrymme att konsumera, sade hon.

Ytterligare en positiv faktor är att även vissa inkomstförstärkningar för framförallt låginkomstgrupper, kan stötta konsumtionen och påverka sparkvoten något.

HUI Research antar att någon form av amorteringskrav kommer att införas under 2016. De menar att de direkta effekterna på konsumtionen inte ska  överdrivas, men det kan ge psykologiska effekter och tillsammans med vissa skattehöjningar och en förmodat högre ränta under 2016 dämpa konsumtionen något.

En het bostadsmarknad antas gynna branscher som möbler, heminredning, elektronik och byggvaror.

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Annons ]

[ Nyheter ]
[ Reportage ]
[ Krönikor ]
[ Papperstidningen ]